Vis mer

Slik når du nyttårsforsettene

Har du allerede glemt planene om et nytt og sunnere liv i 2007? Her er tipsene som hjelper deg i gang:

Vi lover oss selv kondis og flate mager, men ting er ikke alltid like lett i praksis som i teori. Hjernen vil, men kroppen vil ikke.

Så hvordan skal vi unngå at de gode forsettene bare forsvinner ut i det blå som så mange ganger før?

Begynn med å innse at jula ikke varer helt til påske, oppfordrer slankeekspert Jeanette Roede.

- Det beste man kan gjøre for å komme i gang med de gode forsettene, er å innføre hverdagen så fort man kan, sier hun.

Her får du ti gode råd fra Jeanette om hvordan du kan ta deg selv i nakken og holde taket til du har nådd målene dine:

1. Kast ut jula
Tøm kjøleskapet og rydd sånn at hverdagen avspeiles i hva du har i skap og skuffer. Gi småkakene til fuglene og kvitt deg med ribberestene.

2. Faste måltider
Rydd opp i måltidsrytmen og mengden mat. Når du spiser mer enn du pleier, tøyes magesekken. Det tar tid før den skrumper inn til normalt nivå igjen, så du må tåle å kjenne deg ekstra sulten et par dager etter jula.

3. Stopp søtsuget
Faste måltider stabiliserer også blodsukkernivået. Dermed settes det en stopper for søtsuget som du har bygget opp etter mye godtespising i jula. Etter et par dager vil trangen til søtt roe seg.

Det finnes også sunne alternativer hvis du har lyst på noe godt:

4. Realistiske mål
Hvis du setter for høye mål, og du ikke klarer å leve opp til dem oppleves nederlaget kanskje så stort at du gir helt opp. Hvis du setter deg lave mål og delmål, blir det lettere å nå dem, og du kan heller justere opp etter hvert.

5. Forberedelse
Lag en plan for hvordan du skal nå målene dine. Hvis nyttårsforsettet er å gå ned ti kilo, men du ikke har tenkt gjennom hvordan, når og hvor mye du er villig til å ofre, kan det bli vanskelig.

6. Forpliktelse hjelper
Meld deg på et slankekurs, allier deg med en venn eller skaff deg personlig trener. Det gjør innsatsen mer forpliktende og du kan få gode råd og oppfølging.

Det nytter ikke å trene mer så lenge du fortsetter å spise usunt:

7. La deg friste med måte
Lær deg å omgås og få et sunt forhold til fristelser. Det handler ikke om ”nei” istedenfor ”ja”. Det handler om å ta litt istedenfor mye og en gang i blant istedenfor ofte.

8. Sprekk er ok
Du har ikke ødelagt alt selv om du sprekker på et måltid eller tre i løpet av uka. Tenk at gjort er gjort og at du bare er en erfaring rikere. Det viktigste er at du klarer å hente deg inn igjen.

9. Vær ærlig
Hvis du sliter med motivasjonen, må du ta en prat med deg selv og være ærlig. Hva vil jeg oppnå? Må jeg justere målene eller få hjelp? Vil jeg egentlig dette? Det går ikke hvis man bare føler at man burde, men egentlig ikke vil.

10. Vær tålmodig
Har du for dårlig tid, går på kur og fornekter deg alt, spiser ensidig og for lite, er det lettere å sprekke. Så ta den tiden du trenger. Da spiller du også på lag med kroppen og det blir lettere å holde en stabil vekt på sikt.

Vil du se kjappe resultater? Slik kan du trene deg til flat mage på tre uker: