Vis mer

Slik lures nordmenn av kataloghai

Internettmagasinet.no hevder selgeren gjorde en feil, og har fått sparken.

– Jeg ringer fra Internettmagasinet.no. Det gjelder deres annonsering hos oss. Dere har hatt en prøveperiode, men da det ikke var aktuelt med noe videre, skulle jeg komme tilbake til dere med en sluttdato. Jeg skal derfor sende over et skriftlig, avsluttende manuskript.

– En oppsigelse?

– Ja, presis. Jeg fakser deg et standarddokument, så er det bare å returnere det.

Denne samtalen hadde en svensk selger for Internettmagasinet.no med en representant for Trygg Handel, som hjelper norske selskaper mot svindel. Samtalen ble satt over fra en av deres kunder, som mistenkte at det dreide seg om en kataloghai; selgere som lurer nordmenn til å tegne dyre avtaler for katalogoppføringer de ikke nødvendigvis ønsker.

Og ganske riktig: Selskapet som ble oppringt hadde aldri hatt noen prøveperiode hos Internettmagasinet.no. Og den skriftelige "oppsigelsen" som tikket inn på faksen få minutter senere var absolutt ingen oppsigelse, men en kontrakt for annonsering som kunne kostet nesten 90.000 kroner om den hadde blitt signert.

– Forsøk på bedrageri, sier direktør Per Fredrik J. Svedlund i Trygg Handel til DinSide.

Samtalen ble tatt opp og lagt ut på Youtube. Du kan høre hele samtalen i videoen på toppen av artikkelen. Trygg Handel har også gått ut og advart sine kunder mot selskapet.

Svindlere på telefonen er god underholdning – hør hvordan en falsk Microsoft-ansatt forsøkte å lure DinSide.

LITEN SKRIFT: Dette er kontrakten man får tilsendt fra Internettmagasinet.no. Størst skrift får når annonseringen utløper og at man er "velkommen tilbake". Mindre skrift får selve vilkårene for kontrakten. Foto: Trygghandel.no Vis mer


Klassisk svindlermetode

Papiret som ble fakset over var en kontrakt for ti annonser som skulle vare to uker hver. Én slik annonse kostet 8.999 kroner, og ti slike summerte seg dermed til 89.990 kroner. Dette skulle betales i to omganger; altså omlag 45.000 kroner per faktura.

Denne måten å selge annonser på er absolutt ikke ny. At en skriftlig oppsigelse ender med undertegnelse av dyre avtaler har vi sett mange ganger tidligere. Svindlerne spiller ofte på at folk har mye å gjøre, noe som skaper gode muligheter for at papirer og fakturaer kan gå gjennom systemet uten å ha blitt lest skikkelig.

Et annet eksempel er NordicExpo.net – "Oppsigelsen viste seg å være en bestilling av åtte perioder i et firmaregister, til den nette sum av 975 euro per periode!"

Kontrakten Internettmagasinet.no sendte har stor skrift på feltene for "korrigering av dine kundeopplysninger" og "annonseringen utløper", samt en stor tekst som lyder "Velkommen tilbake for videre interesse!". Teksten hvor det står beskrevet hva man faktisk skriver under på er derimot langt mindre.

– Om man går gjennom kontrakten er det ikke tvil om hva man skriver under på. Men i og med at selgeren har sagt at man det kun går ut på å avslutte en annonsering, risikerer man at folk bare signerer den. 70 prosent av de som kontakter oss har allerede gjort nettopp det, sier Svedlund i Trygg Handel.

ANDRES ARTIKLER: Internettmagasinet.no har artikler fra andre norske nettsider, og et bedriftsøk. Ifølge salgssjefen er medlemmene i tillegg med på direkte markedsføring per epost. Foto: Internettmagasinet.no Vis mer


– Har gjort en feil

Internettmagasinet.no er en side som tar artikler fra norske nettaviser, og har et enkelt firmasøk. I tillegg skal de drive direkte markedsføring mellom kundene sine, i form av eposter og nettverksbygging.

– Jeg har sett videoen på Youtube. Denne samtalen er utført av en nyansatt som ikke har fulgt direktivene. Han har nå fått sparken, forteller salgssjef Jörgen Stål i Internettmagasinet.no til DinSide.

Ifølge Stål er det ikke slik de pleier å gjøre salg. Kontrakten som ble oversendt er reell, men samtalen i forkant skal vanligvis være annerledes. Trygg Handel hevder på sin side å ha eksempler på flere norske bedrifter som har fått slike samtaler fra Internettmagasinet.no, og Forbrukerrådet forteller DinSide at de også har mottatt klage på selskapet. Hvorvidt disse samtalene kom fra én selger, vites ikke.

– Det overrasker meg ikke at flere bedrifter sier de har fått en slik samtale. Når man leser svartmaling av et selskap er det lett å kjenne seg igjen. Det kan projiseres over på kundens opplevelse, uten at de har sjekket saken grundig, svarer Stål i Internettmagasinet.no, som også tror nordmenn kan ha forvekslet navnet deres med andre aktører.

Svedlund i Trygg Handel mener på sin side de har valgt navnet sitt nettopp fordi det kan forveksles med andre aktører.

Når det gjelder totalprisen på 90.000 kroner synes Stål den er rimelig. Ifølge han har de nemlig hele 100.000 unike brukere hver uke, til tross for at siden kun henvender seg til bedriftsmarkedet. Til sammenlikning koster en annonse på tilsvarende størrelse hos DinSide Økonomi 18.000 kroner uken, med 140.000 unike brukere i uken.

Slik kan du avsløre kataloghaier og andre svindlere – før du går i fella

"LURERI": Trygg Handel-sjef Per Fredrik J. Svedlund kaller telefonsamtalen fra Internettmagasinet.no forsøk på svindel. Foto: Trygg Handel Vis mer


Utrygg Trygg Handel?

Men salgssjef Jörgen Stål sine motargumenter stopper ikke der. Han går nemlig langt i å antyde at Trygg Handel selv har urent mel i posen.

– Men jeg jobber ikke med å svartmale andre bedrifter. Det går deres jobb ut på. Jeg vil overhodet ikke gå ned på det nivået, sier Stål.

Salgssjefen er ikke den eneste som er kritisk mot Trygg Handel. Det norske selskapet, som drives fra Thailand, kom nemlig i medias søkelys da fire nordmenn ble fengslet i Pattaya, siktet for å ha brutt reglene for arbeidsvisum. Ifølge NA24 var de også mistenkt for svindel via internett. Ungdommene jobbet da som fjernselgere for Trygg Handel. Siktelsen ble senere trukket, og de fire nordmennene sluppet fri. Midt oppe i dette ble også den daværende hovedeieren av Trygg Handel dratt inn i en drapssak, skriver RingeriksAvisa. Selve selskapet var etter det DinSide forstår aldri direkte involvert i hverken tiltalen i Thailand eller drapssaken.

Trygg Handel har også blitt anmeldt av et selskap som mislikte å havne på Trygg Handel sin svarteliste over aktører de fraråder nordmenn å bruke. Og det har blitt opprettet en egen nettside, som ifølge seg selv skal vise "Sannheten bak Trygg Handel AS", men ifølge Trygg Handel skal være opprettet av et selskap de tidligere har jobbet mot, da svindlerjegerne mente selskapet svindlet nordmenn.

– Jeg har absolutt ingenting å skjule rundt dette, men det tar på energien iblant å stadig trenge å forsvare seg mot uriktige påstander, sier Svedlund i Trygg Handel til DinSide.

Forbrukerrådet forteller DinSide at de aldri har mottatt klager på Svedlunds selskap, men understreker samtidig at rådet i utgangspunktet hjelper privatpersoner, ikke bedrifter.

Noen svindlere truer deg – denne listen hjelper deg i kampen mot småbedrift-skurkene

Har du erfaring med Internettmagasinet.no eller andre liknende aktører? Hør gjerne fra deg under artikkelen!