Halv pris av hvilken pris?
Halv pris av hvilken pris?Vis mer

Slik lures du til å handle

Når ferie- og skattepenger strømmer inn i norske konti har markedsførerne allerede ventet på deg i lang tid. Planen er å få deg til å svi av pengene i deres butikker.

Kremmernes kasser klinger muntert i disse dager. Med både skatte- og feriepenger er folk handlelystne. Men butikkene er ikke fornøyde før de har skviset deg maksimalt, og med store kampanjer forsøker de å få deg til å tro at du har gjort et kupp. Halv pris av veiledende priser er omkvedet i mye av sesongens salgsmateriell.

Ikke la deg lure

- Ikke la deg lure! Du må ta utgangspunkt i hva varen faktisk koster heller enn å se på hva den kostet før, sier Martin Halsos i Forbrukerrådet til Bergensavisen.

Skroll ned for mer

Forbrukerrådet opplyser om at flere forretninger kjører kampanjer hvor de veiledende prisene ikke er korrekte.

- Flere forretninger oppgir gal veiledende pris. Den korrekte prisen er den prisen som for eksempel en importør eller en produsent angir. Sportsforretningen XXL, G-Sport - særlig Super G på Alnabru i Oslo - har vært ille. Men etter en runde med oss har de moderert seg, sier Olaf Schanke, førstekonsulent i Forbrukerombudet til DinSide.

For at en veiledende pris skal kunne sies å være korrekt, må minst en tredjedel av omsetningen selges til denne prisen. Videre trekker Schanke frem at prisene skal gjelde for nye varer og modeller.

- Å kjøre med veiledende priser på fjorårets modeller og utgående varer er ikke holdbart.

Forbrukerombudet mener at det bør klinge en bjelle hos kundene når forretningene selger ut varepartier til halv pris.

- Hvordan kan de tjene noe på slikt salg? undrer Schanke.

Følger med

Flere av aktørene som har hatt med Forbrukerombudet å gjøre, er slett ikke fornøyde med å bli gransket.

- Derfor vil vi ha enkelte forretninger gransket av Markedsrådet, som er instansen over oss. Vi vil undersøke om i hvilken grad de kan nekte å la seg følges opp, sier Schanke.

Forbrukerombudet opplyser dog at bransjen er lydhøre for forbrukernes interesser.

- Vi har hatt møter med flere av forretningene og de har bedret seg. Og ofte blir forretningene selv irriterte når konkurrentene bruker metodene.