KONKURRANSE PÅ SNAPCHAT: Stayclassy ba følgerne ta en skjermdump av en video, og sende den til alle vennene sine, for å være med i trekningen. De sa også at de ville sjekke om folk hadde fulgt instruksjonene, noe som er praktisk talt umulig. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
KONKURRANSE PÅ SNAPCHAT: Stayclassy ba følgerne ta en skjermdump av en video, og sende den til alle vennene sine, for å være med i trekningen. De sa også at de ville sjekke om folk hadde fulgt instruksjonene, noe som er praktisk talt umulig. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Facebook- og Snapchat-konkurranser bryter lover og regler

Slik lures du til å bli en reklameplakat

KOMMENTAR: Stayclassy lyver til barn for å selge spinnere. Men vi må selv ta noe av ansvaret.

«Lyst på?» skriver butikken Stayclassy på sin Facebook-side, over et bilde av en spinner.

«Ja takk. Til mitt kreftsyke tantebarn på 6 år. Han ville likt denne, siden han orker lite» skriver én av de 157 nordmennene som har kommentert.

Men Stayclassy hadde aldri noen planer om å gi bort spinneren. Planen var å spre et reklamebudskap, ved å bruke følgerne sine, som tanten til et kreftsykt barn, som reklameplakater.

Slik markedsføring kan være ulovlig, det kan bryte Facebooks egne regler, det er alt fra «classy» og det er du og jeg som er løsningen på problemet.

Konkurranse-bonanza

I 2013 fortalte Thomas Holstad til Se og Hør at han hadde festet for 60.000 kroner den siste måneden. Etter han hadde vært med i Luksusfellen. Nå, etter et opphold på Paradise Hotel, driver han nettbutikken Stayclassy.no.

Så langt i år har han solgt spinnere for 8 millioner kroner, ifølge Hegnar.no som siterer Finansavisen. Blant annet gjennom heftig markedsføring på sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat – og aller helst, gjennom konkurranser.

IKKE KONKURRANSE: Stayclassy arrangerer massevis av konkurranser. Ofte deler de også innlegg som ser ut som konkurranser, men ikke er det, som denne. Skjermdump: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

På Facebook har de hatt seks konkurranser bare den siste uka. På Instagram tre det siste døgnet. Hvor mange de har hatt på Snapchat vet vi ikke, men nå har Forbrukerombudet sagt stopp.

Lyver til barn

Blant annet har Stayclassy bedt sine følgere ta skjermdump av en spinner-video og sende den til samtlige Snapchat-venner for å være med i trekningen.

«PS! Blir du trukket ut sjekker vi at du har sendt til ALLE snap vennene dine» skrev Stayclassy ifølge Forbrukerombudet.

Nei, Stayclassy, det kan dere faktisk ikke sjekke. Dette må være ren løgn. Men det forstår ikke barna som følger dere – for la oss bare slå fast at gratis spinnere på Snapchat er myntet på barn.

- Næringsdrivende som markedsfører seg mot barn skal vise særlig varsomhet. Dette er et eksempel på det stikk motsatte, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth i en pressemelding.

Derfor mener ombudet at Stayclassy kan bryte både forbudet mot spam og reglene for reklame mot barn, og at konkurransene må stanses. Men vi har et ansvar selv, også.

Triksene som lurer deg

La oss ta en titt på Stayclassy sine siste påfunn på sosiale medier:

  • Stayclassy har mange innlegg som bevisst forvirrer. Som skaper et inntrykk av at noe er en konkurranse, når det ikke er det. «Har du lyst på dette?» betyr ikke at de gir bort noe, så slutt å tro det.
  • De prøver å skape «morsomme» aktiviteter. Som Instagram-videoen av en haug ståbrett raskt etter tur, hvor du skal ta en skjermdump og kommentere hvilket du «fikk». Dette er ikke gøy, så slutt å delta.
  • Stayclassy påstår å kunne ting som er umulig. Som å sjekke at du har sendt en skjermdump til alle vennene dine på Snapchat. Spør deg selv: «Hvordan får de til det?» Når svaret er «Det går ikke, dette må være løgn», så slutt å gjør som de ber deg om.
  • De arrangerer konkurranser som bryter Facebooks regler. Som at du må tagge tre venner for å delta, noe Facebook ikke tillater. Så slutt med det.
  • Stayclassy ber deg «gjerne» om å gjøre ting. Et klassisk triks for å omgå Facebook-reglene. Stayclassy skriver for eksempel at du «gjerne» må dele en konkurranse, men Facebooks regler nekter dem å kreve dette. Så slutt å dele.
  • De bryter Snapchat-reglene, også. Snapchat skriver helt tydelig at det ikke er greit å «oppmuntre til spammende oppførsel, slik som å be deltakere om å sende snapper til venner». Så slutt å være en spammer.

Derfor må vi stoppe

Alle på sosiale medier vil få størst mulig oppmerksomhet på innleggene. Det vil medier som Dinside, det vil giganter som Elkjøp og det vil småbutikker som Stayclassy.

Og triksene Stayclassy bruker fungerer. Når du kommenterer, får vennene dine innlegget opp i strømmen. Når du tagger noen, får de varsel. Og sender du dem en skjermdump, har du gjort dyr direktemarkedsføring helt gratis.

Men når triksene så åpenbart er ment å utnytte deg som en reklameplakat gjennom triks som ikke bare er veldig lite «classy», men også på kanten av både lover og regler – bør du holde deg langt unna.

For det er du og jeg som blir lurt. Og det er vi som neste gang kan tenke oss om både to og tre ganger før vi trykker.

Og når det er barna våre som lures; snakk med dem. Lær dem forskjellen på god markedsføring og skitne triks, forskjellen på fakta og oppspinn. Det er billigere i det lange løp enn å slippe å kjøpe en spinner til dem.