Her er varene slengt inn i hyllene - da er det sikkert billig? Foto: Colourbox.com
Her er varene slengt inn i hyllene - da er det sikkert billig? Foto: Colourbox.comVis mer

Slik lokkes du til å handle mer

Butikkene bruker alle mulige triks for at du skal åpne lommeboken mer enn planlagt.

Oj da, du skulle bare innom matbutikken for å kjøpe melk og egg, men kom ut med tre fulle bæreposer. Hva skjedde?

Ikke noe annet enn at du gikk rett i kjøpsfellene butikken har lagt ut for deg rundt om i butikken.

Du er ikke alene om å gjøre det. Undersøkelser viser at 2/3 av innkjøpsbeslutningene vi gjør blir tatt når vi er inne i butikken. Det skriver den svenske nettsiden Råd & Rön, som har tatt for seg taktikkene som brukes for å lure deg til å putte mer i handlevognen enn du hadde tenkt.

Les også: Slurver med prismerkingen

- Det er fullt lovlig å forsøke å få kundens oppmerksomhet for å øke salget, sier Hanne Brostrøm, fagdirektør i Forbrukerrådet.

- Men forbrukerne bør være prisbevisste og våkne når de er ute og handler dagligvarer. Planlegg innkjøpene i stedet for å gå etter sjokkselgere og de største plakatene. Sammenligne priser på de enkelte produktene i de forskjellige butikkjedene. Se på hva hele handlekurven koster i stedet for å gå etter lokketilbud.

Brostrøm sier det er for få og for mektige aktører innen matvarebransjen.

- Da er det desto viktigere for norske forbrukere å utøve sin forbrukermakt ved å være kritisk til pris, utvalg og presentasjon - og tenke selv, sier Brostrøm.

Triksene som brukes

Under ser du de mest brukte triksene som brukes av butikkene for å få deg til å åpne lommeboken. Du kjenner sikkert til flere av dem allerede, men kanskje det er noen du ikke har tenkt over før?

Basisvarene innerst. Dette vet du sikkert allerede, men det er en grunn til at basisvarer som melk, egg og brød er plassert innerst i butikken, og gjerne i hver sin ende av butikken. Da må du traske forbi alskens andre fristelser før du kommer frem dit, og på vei tilbake til kassene passerer du enda flere hyller som roper på oppmerksomhet. Det er for så vidt en snillere versjon av Ikeas labyrintlayout der du tvinges til å gå gjennom absolutt alle avdelinger for å komme til utgangen.

Duften av nystekt brød og grillkylling. Og så var det lukt, da. Når du halser inn i matbutikken kvart over fem for å handle inn middag, skal det godt gjøres å ikke kjøpe en av de nygrillede kyllingene som ligger og dufter så du får vann i munnen.

Varer som "hører sammen". Rett ved siden av disken med stekte karbonader ligger en stabel med hamburgerbrød. Å plassere produkter som "hører sammen" ved siden av hverandre gjør at du kjøper begge deler. I eksempelet med hamburgere kunne det også stått plassert ketchup, sennep og ost i skiver sammen med karbonadene.

Rett i synet ditt. Det er ikke tilfeldigheter som styrer hvor produktene er plassert. Det beste er å ha varer i øyehøyde. De går det mye mer av enn varene som står på nederste hylle. Men den aller gjeveste plassen er på kortenden av hylleradene. Ifølge markedsføringseksperten Råd & Rön har snakket med, går salget opp med nesten 1000 prosent når en vare flyttes til denne plassen. Her får nemlig produktet all din oppmerksomhet, og slipper å konkurrere med andre varer. Produsentene betaler forøvrig store summer for å sikre sine produkter best plassering i butikken.

Store prislapper i skrikende farger - det er ikke bare dagligvarehandelen som benytter slike knep. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer


Store prislapper i sterke farger. Skrikende prislapper i rødt, oransje eller gult gjør at du tror det er et godt tilbud, men det er det ikke nødvendigvis. Dette har faktisk to norske BI-studenter skrevet en hovedoppgave om. Les mer om pristaktikken til norsk dagligvarebransje i denne artikkelen.

Sterk belysning. Dette fremhever produktene, og skal også gjøre at du tror det er billige varer.

Se hvordan du blir lurt i salgsfella

Kassesalg. Når leverposteiboksene er slengt i en pappkasse ved siden av brødene betyr vel det at de er på tilbud? Ikke nødvendigvis. Dette er et triks som ofte brukes for å få opp salget av en bestemt vare.

Blå bakgrunn og dempet belysning. Har du noen gang sett eksklusiv kaviar slengt i en rødmalt pappeske ved kassen? Nei, dyre varer blir presentert som eksklusive ved hjelp av mørke farger og lite lys.

Utplukket hylle. Dersom det nesten er tomt for brie-osten som har fått sin egen del av ostedisken må da det bety at den er veldig god og alle andre har kjøpt? Da får du slå til før det blir tomt!

Slik unngår du å gå i fella

Det er ikke sikkert at det er en krise at du ender opp med å handle mer enn du trenger, men det er jo dumt at kjøkkenskapene og kjøleskapet blir fullt av varer som du ikke får spist, og som tilslutt må hives fordi de har gått ut på dato. For å unngå at du handler mer enn du trenger, kan du følge disse rådene:

  • Ikke handle på tom mage. Er du sulten når du går inn i matbutikken, skal det lite til av fristelser før tennene dine løper i vann og du hiver oppi langt mer mat enn du trenger.
  • Skriv en handleliste. Da vet du hva du skal ha, og klarer forhåpentligvis å holde deg til planen. Mange har en liste hengende på kjøkkenet der de skriver opp varer det går tomt for etterhvert. Dermed er det lettere å ha oversikt over hva du faktisk trenger å handle inn.
  • Vær skeptisk til røde, oransje og gule priser. Det er ikke sikkert at de betyr at varen er på salg. Hvis det er snakk om en prisnedsetting, vil det som regel stå "tilbud" ved varen. Husk også at det ikke nødvendigvis betyr at varen er så veldig mye satt ned i pris. Det trenger ikke være mer enn noen prosenter. Så uansett bør du stoppe opp og tenke - trenger jeg dette?
Artikkelen ble første gang publisert i januar i år.