Fullt så langt trenger du ikke gå i å begrense porsjonene dine... Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: 6PA/MAXPPP
Fullt så langt trenger du ikke gå i å begrense porsjonene dine... Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: 6PA/MAXPPPVis mer

Slik lever du lenge

Verdens eldste befolkninger har sannsynligvis noe å lære oss.

«Det er så mange forvirrende beskjeder der ute.»


Vi nordmenn blir i gjennomsnitt nesten 80,5 år gamle. Det høres ganske mye ut, og det er ingen tvil om at vi kan forvente å feire noen flere bursdager enn for en generasjon eller to tilbake.

Men selv om vi sannsynligvis kommer til å leve lenge, er det ikke sikkert vi vil være friske og raske til siste slutt. Og samtidig blir vi kraftig slått av for eksempel Japan, som har den høyest forventede levealderen for kvinner i verden med 85,8 år og den nest høyeste for menn med 79 år - til tross for at de bruker 30 prosent færre ressurser på helsetjenesten enn oss.

Les også: Lev godt i 100 år

Så hva er det egentlig som er hemmeligheten bak et langt og godt liv uten all verdens teknologi? Det har forsker Dan Buttner prøvd å finne ut, og resultatene presenterer han i boka The Blue Zones: Lessons for Living Longer from the People Who've Lived the Longest.

Ta et tak i hagen eller gjør noe annet praktisk hvis du ikke orker å trene på studio. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: 6PA/MAXPPP Vis mer


Sammen med flere kolleger har Buettner identifisert fire små grupper som lever spesielt lange, friske liv. Det gjelder blant annet Barbagia-regionen i Sardinia (Italia), Okinawa i Japan, Adventist-samfunnet i Loma Linda i California og Nicoya-halvøya i Costa Rica, skriver nettstedet forbes.com.

Mange av faktorene som har gitt befolkningen lengre liv, kan virke veldig opplagte, som å spise mer grønnsaker og være aktiv. Men det er ikke like lett å vite hva som er sunt hele tida, påpeker Buettner.

- Det er så mange forvirrende beskjeder der ute. Det de blå sonene kan gi oss, er en veldig klar og tydelig beskjed om hvilke tiltak bestemte demografiske grupper har gjort for å flere gode år ut av livet sier han til forbes.com.

Mye av det som Buettner fant ut, er det også støtte for i annen medisinsk forskning. Her er de viktigste leveregelene han kommer med i boka:

Kos deg med god drikke

Personer som drikker to enheter vin hver dag (en for kvinner), kan leve lenger enn de som ikke drikker i det hele tatt, ifølge Buettner. Og det er ikke bare rødvin det er snakk om. I Costa Rica var den utvalgte drikken destillert rom, mens i Okinawa var det sake.

Kutt porsjonsstørrelsen

Skraper du tallerkenen din ren? Da bør du kanskje lære av innbyggerne i Okinawa. De praktiserer en form for porsjonskontroll som kalles hara hachi bu, og som betyr at de spiser bare til de er 80 prosent mett. Prøv selv ved å unngå å fylle tallerkenen helt, eller alltid legge igjen noe på tallerkenen.

Les også: Småspiser du deg feit?

Rør på deg

Du trenger ikke melde deg inn på et treningssenter eller trene til Birkebeineren for å komme i form. Buettner la merke til at personer som levde i de blå sonene var aktive uten å tenke over det. Å melke sauer, kutte oliventrær eller mate kyrne blir kanskje aldri en del av ditt dagligliv, slik det hadde blitt om du bodde i Sardinia. Men prøv heller å gå til jobb, droppe vaskehjelpen eller slå plenen selv.

Les også: Sprettrumpe med husmortrim

Fullt så langt trenger du ikke gå i å begrense porsjonene dine... Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: 6PA/MAXPPP Vis mer


Spis mer plantebasert mat

Alle de fire kulturene Buettner undersøkte, hadde i stor grad et plantebasert kosthold. Tofu var populært blant okinawaene, mens innbyggerne på Sardinia spiste mye fava-bønner og hagegrønnsaker. Korn, nøtter og frø var populært i Loma Linda i California.

Finn de rette vennene

Ingen skal foreslå at du skal droppe venner med dårlige vaner. Men det er ikke til å komme i fra at vennene dine kan påvirke for eksempel kostholdet ditt, vekta di og sannsynligheten for at du trener. Å bruke mer tid sammen med personer som inspirerer deg til å ta vare på deg selv, kan være en bra idé.

Les også: Lev lenger med gode venner

Fokuser på familie

Studier har vist at gifte personer lever lenger enn single eller skilte, og at de som er foreldre, lever lenger enn dem som ikke har barn. Besteforeldre som lever sammen med barnebarna, lever også gjerne lenger enn dem som bor på aldershjem, ifølge Buettner. Å sette av mer tid til å gjøre ting sammen med familien, kan derfor være smart hvis du vil leve lenge.

Bli kvitt stress

Medlemmer av Adventist-kirka i Loma Linda tar sabatten seriøst. Uansett hvor stresset de er og hvor mye arbeid de har å gjøre, går det aldri ut over bønnedagen. Beboerne på Nicoyahalvøya i Costa Rica er også opptatt av at det er viktig å ta en lur hver ettermiddag.

Les også: Stresset? Ikke skyld på sjefen

Finn en mening

Hvis grunnen til at du står opp om morgenen er at du må rekke en avtale, er det på tide å tenke gjennom ting. Blant kulturene Buettner studerte, understreket alle sammen hvor viktig det var å ha en følelse av mening i livet. Det beste er å ha en mening som ikke er fullstendig arbeidsrelatert siden flesteparten av oss bare arbeider til vi kommer i 60-åra.

Fortsatt ikke overbevist om at du kommer til å få et langt og friskt liv? Her er flere gode råd.

Kilder: www.forbes.com, www.fhi.no, Tidsskrift for Den norske legeforening, Statistisk Sentralbyrå