Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Slik lever du 14 år lenger

Er du på jakt etter ungdomskilden? Følger du disse rådene, er du et hakk nærmere.

«Store deler av befolkningen faktisk kan oppnå helsefordeler gjennom moderate forandringer.»


Det ser ut i alle fall ut til at britiske forskere delvis har funnet suksessformelen: Tren, stump røyken, spis minst fem porsjoner frukt og grønt om dagen og begrens alkoholinntaket til en til to drinker daglig.

Da vil du leve 14 år lenger enn de røykende, øldrikkende og burgerspisende sofagrisene du kanskje ser på med et misunnelig blikk i disse nyttårsforsett-tider.

Les også: Fem sunne nyttårsløfter

- Vi vet at faktorene hver for seg, som å trene og ikke røyke, kan ha en effekt på levealderen. Men dette er første gang vi har sett på faktorene samlet, sier studieleder Kay-Tee Khaw til BBC News.

- Vi fant også at sosial status og BMI – kroppsmasseindeks – egentlig ikke spilte noen rolle. Det betyr at store deler av befolkningen faktisk kan oppnå helsefordeler gjennom moderate forandringer, sier hun.

Regn ut din BMI her

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


Firedoblet dødsrisiko
For å komme fram til resultatet har forskere fra University of Cambridge and the Medical Research Council fulgt 20.000 menn og kvinner mellom 45 og 79 år over en lengre periode.

Deltagerne ble rangert med en poengsum fra null til fire på en helseskala ut fra disse kriteriene: røyker ikke, drikker mellom en og 14 alkoholenheter i uka, spiser fem porsjoner frukt og grønt hver dag og er ikke fysisk inaktiv.

Les også: Hvor mye kan du drikke?

Den siste kategorien innebar enten at deltagerne trente minst en halvtime hver dag hvis de hadde en stillesittende jobb, eller at de hadde en fysisk aktiv jobb som for eksempel sykepleier eller rørlegger.

Og ikke bare hadde en person på 60 år med null poeng like høy risiko for å dø som en 74-åring med full pott. Forskerne fant også at de som ikke oppfylte noen av kravene, hadde fire ganger så høy risiko for å dø i løpet av studieperioden som de som oppfylte alle kravene.

Les også: Trening kan redde livet ditt

Godt for hjertet
De positive effektene gjorde størst utslag på risikoen for å dø av hjerte- og karsykdommer, men også på antall personer som døde av kreft.

Ingen av deltagerne i studien hadde kjent hjertesykdom eller kreft i utgangspunktet.

- Dette er gode nyheter og viser at ved å leve et sunt liv kan mennesker redusere risikoen for å dø av hjerte- og kretsløpssykdommer, sier Judy O’ Sullivan ved British Heart Foundation til BBC News.

Les også: Flere kvinner dør av hjertesykdom