Se hvilke svindelmetoder som går igjen, og hvordan du unngår å bli lurt.
Se hvilke svindelmetoder som går igjen, og hvordan du unngår å bli lurt.Vis mer

Slik lar vi oss lure

Svindelmetodene vi lar oss lure av, og som du bør passe deg for.

Problemet med svindel er at når en svindelmetode blir for opplagt for folk flest, så tar det ikke lang tid før det dukker opp nye, kreative metoder for å lure folk.

Ifølge det britiske forbrukermagasinet Which? var det tre metoder britene oftest lot seg lure av i fjor, og ikke føl deg for trygg: Dette er også svindelmetoder som går igjen i Norge.

– Det er veldig mange mer eller mindre målrettede svindelforsøk mot nordmenn, forteller Hans Marius Tessem, seniorrådgiver i Norsk senter for informasjonssikring (NorSiS) til DinSide.

Tessems generelle råd er å være skeptisk til henvendelser som spiller på fristelser, skremsler eller tillit.

>> Takket ja til rimelig tilbud - fikk trukket større beløp rett fra kredittkortet

KJENNER PROBLEMET: Seniorrådgiver Hans Marius Tessem i Slettmeg.no har klart å fjerne bilder fra nettsiden tidligere, men det kan være vanskelig. Foto: NORSIS Vis mer


Ringes av "Microsoft"

De tre svindelmetodene britene oftest går på er svindel tilknyttet datasikkerhet, misbruk av bankkonto, samt lotteri- og konkurransesvindel. Hans Marius Tessem tror dette er utbredte svindelmetoder også her hjemme.

– Jeg har ikke nøyaktige tall på hvordan dette ser ut i Norge, men basert på de henvendelsene vi får fra publikum vil jeg tro det ser ganske likt ut, sier Tessem til DinSide.

I Storbritannia skal hele 30 prosent av de som ble utsatt for svindel i fjor, ha blitt utsatt for svindel som er tilknyttet datasikkerhet, for eksempel ved kjøp av antivirusprogrammer med kredittkort, hvor programmet viser seg å ikke være ekte.

I Norge er spesielt den såkalte Microsoft-svindelen utbredt, noe Tessem bekrefter.

– En svindelmetode vi har fått mange henvendelser om er telefonsvindelen der de utgir seg for å være fra Microsoft og at det har opp daget et problem med maskinen din, sier Tessem.

Her kan du se hvordan det gikk da en av DinSides journalister ble utsatt for Microsoft-svindel.

Angriper bankkonto eller nettbank

I Storbritannia er det også utbredt å oppleve svindelangrep mot bankkonten, noe som heller ikke er ukjent her hjemme. I Norge har både Kripos og Finanstilsynet den siste tiden vist til en økning i antallet angrep mot norske nettbanker.

Her ser du en klassisk phishing-mail: Den er stort sett skrevet på dårlig norsk, og forsøker å fiske til seg informasjon om kredittkortet eller kontoen din. Foto: skjermdump Vis mer

I mange tilfeller er det her snakk om bankkunder som har latt seg lure av såkalte phishing-mail, der svindlerne i en e-post utgir seg for å være banken din for å lokke til seg informasjon.

Også forskjellige typer svindel gjennom falske lotterier og konkurranser utgjorde hele 5 prosent av alle svindeltilfeller i Storbritannia i fjor. DinSide har tidligere omtalt et norsk tilfelle av en slik konkurranse tidligere, hvor svindlerne lokket med en gratis iPad for å få deg på kroken.

Slik unngår du å bli lurt

Hans Marius Tessems generelle råd for å ikke bli lurt, er å passe seg for henvendelser som spiller på følgende tre ting:

Fristelser, skremsler og tillit - i form av eksempelvis mailer om at du har vunnet en premie, beskjeder om virus på datamaskinen din eller en henvendelse fra noen du stoler på, som for eksempel banken din.

– Hvis en av disse tre dukker opp, uansett om det er på sms, mail, Facebook eller telefon, samtidig som de vil ha informasjon, du skal betale noe eller du skal installere noe, så må det ringe en bjelle, understreker Tessem.

Han anbefaler alle å lære seg å kjenne igjen svindelmetodene for å unngå å bli lurt. For selv om mediet som brukes til stadighet endres, er svindelmetoden gjerne den samme.

Les også: Se hvordan du avslører falske nettbutikker