Vis mer

Slik lærer du supersøvn

Ett kvarter på sofaen er alt du trenger. Her er triksene bak den perfekte høneblunden:

Har du lyst til å prestere bedre? Len deg tilbake, sleng bena på bordet og ta deg en timinutter i drømmeland. Og når sjefen klager, skal du bare vise henne denne artikkelen.

En kort høneblund i løpet av dagen har nemlig en hel rekke positive effekter når du gjør det riktig. Pass deg bare for å sove for lenge av gangen - da risikerer du å våkne opp på feil tidspunkt og være trøtt og sliten resten av dagen.

Trøtt bak rattet? Lite søvn er like farlig som å kjøre i fylla:

Smartere og sterkere
- En kort lur har mange positive helseeffekter på blant annet hjertet, hormonsystemet og hjernen, forteller den amerikanske legen Sara Mednick ved Salk Institute for Biological Studies i California.

- En høneblund virker også som en sveiseflamme på forholdet mellom nevroner og muskler, som gjør at kroppen lettere husker og lærer av trening. Når du våkner etter luren, fungerer nevronene på samme måte som før, bare enda raskere og mer presist, forteller Mednick til magasinet Men's Journal.

Dette betyr blant annet at toppidrettsutøvere innen presisjonsidretter kan tjene mye på å legge inn en kort søvnpause i treningsøkten.

Men det er ikke bare dartspillere, bowlere og andre idrettshelter som har glede av en snorkepause. Også for oss helt vanlige dødelige vil en kort lur sørge for at konsentrasjonen øker og at hjerneaktiviteten er høyere enn hos de som holder seg våkne hele dagen, ifølge forskerne.

Maks 20 minutter
Når kroppen sovner, går den gjennom fem forskjellige faser i søvnen. Målet med en perfekt høneblund er å være med på de to første stadiene før kroppen går inn i dyp søvn.
I den første fasen som tar opptil 10 minutter, skjer det endringer i hjerneaktiviteten og åndedrettet bremser ned. Fase to varer til 20 minutter etter søvnstart og innebærer en lett søvn hvor kroppen senker temperaturen, slapper av i musklene og gjør seg klar til dyp søvn.

Dersom du avbryter luren etter 15 eller 20 minutter, har du fått maksimal effekt av de første søvnstadiene. Men etter 20 minutter vil kroppen gå inn i dyp søvn, som kan være ubehagelig å våkne fra. Dersom du vil sove lenger, bør du derfor gi deg selv 50 minutter eller en hel time på øret, for å la kroppen gjennomføre hele søvnsyklusen.

Søvnproblemer? Slik sover du bedre:

Fem gode råd:
Vil du bli en klartenkt og våken supersover? Her er søvnekspertens beste høneblundtips:

1) Gi deg selv lov
Det første du må gjøre, er å overbevise deg selv om at dette ikke er unnasluntring. En liten søvnpause vil gjøre deg mer effektiv og opplagt resten av dagen.

2) Spis riktig
Unngå kaffe, cola, eller mat med mye sukker rett før du skal ta en lur, da kan det bli vanskelig å falle i søvn.

3) Velg et rolig sted
Den beste søvnen krever at du ligger i horisontalen, slår av telefonen og dimmer lyset. Bruk en sovemaske om nødvendig, mørket fremmer produksjonen av søvnhormonet melatonin.

4) Hold deg varm
Husk at kroppstemperaturen faller under søvnen. Bruk et teppe eller skru opp temperaturen i rommet.

5) Husk vekkerklokke
Vent til du er avslappet og klar til å sove, før du setter på klokkealarmen til å ringe på den tiden du ønsker.

Hva gjør menn for å få sovne om kvelden? En av fem engelskmenn bruker denne metoden:

Først opprettet 29.03.2007
Redigert 30.04.2007