<B>NY HVERDAG: </B>Å kvitte seg med kodebrikka og gå over til BankID på mobil er et lite og enkelt grep som faktisk gjør livet litt enklere.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
NY HVERDAG: Å kvitte seg med kodebrikka og gå over til BankID på mobil er et lite og enkelt grep som faktisk gjør livet litt enklere. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Slik kvitter du deg med kodebrikka én gang for alle

Få deg BankID på mobil, du også!

BankID blir både lovpriset og utskjelt. Lovpriset for tryggheten, utskjelt for Java og kodebrikka som har en egen evne til å ikke være der når du trenger den.

Java-problemet er nå så godt som løst, da de aller fleste banker og tjenester bruker BankID 2.0 som ikke krever det forhatte programtillegget. Men kodebrikka lever i beste velgående.

- Mange vil nok bli skuffet over at BankID 2.0 fortsatt bruker kodebrikke, sa drift- og utviklingssjef Frode Beckmann Nilsen i BankID til Dinside da løsningen nærmest seg lansering.

Men det finnes en løsning på brikkeproblemet også: BankID på mobil.

Dinside er frelst. Og du har neppe noen god grunn til å ikke ta steget over til en kodebrikke-fri hverdag, selv.

Her ser du hvor enkelt BankID på mobil er, på 30 sekunder:

 

Hva er BankID på mobil?

BankID på mobil er ikke en app, men et system som bruker din mobils innebygde funksjoner for å snakke med SIM-kortet ditt. Systemet erstatter kodebrikka, så du kan bruke mobilen i stedet for brikka når du skal logge inn på nettbanken.

ERSTATTES: Den gamle kodebrikka di. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

Koden fra kodebrikka brukes som bevis for at du er deg, da det bare er deg som skal ha tilgang til kodebrikka, og dermed koden. I stedet for brikka kan du bruke mobilens SIM-kort, som gjennom BankID på mobil sender riktig kode så du får logget inn.

Dette betyr ikke bare at du slipper å ha kodebrikka tilgjengelig hver gang du skal bruke BankID, men også at du slipper å skrive av koder. Det er altså både enklere og raskere.

LES OGSÅ: Derfor skal du aldri låne bort kodebrikka til andre

TEST DEG SELV: Hos BankID kan du selv sjekke om du kan bruke BankID på mobil. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

Kan jeg få BankID på mobil?

Da Dinside skrev om lanseringen av BankID på mobil for ganske nøyaktig seks år siden, måtte du ha Telenor-abonnent og Skandiabanken- eller DNB-konto. Siden den gang har tjenesten sakte men sikkert omfattet stadig flere nordmenn, og i dag er det knapt noen som ikke kan få seg BankID på mobil. Du kan ta en test på BankID sine nettsider, som blant annet vil sjekke disse kravene:

  • Operatøren din må støtte BankID på mobil. Men nå er Telenor, NetCom, Djuice, Talkmore, Chess, Tele2, One Call, Dipper, Hello, Phonero, MyCall, Network Norway, Xito, Mobitalk, Phonect, Telipol, TDC og Chilimobil alle med på laget.
  • SIM-kortet ditt må støtte BankID på mobil. Men med mindre det er lenge siden du mottok SIM-kortet ditt, er det gode sjanser for at det du allerede har støtter tjenesten.
  • Mobilen din må støtte BankID på mobil. Men praktisk talt alle smarttelefoner fungerer, da nye versjoner av både iPhone, Android og Windows Phone støttes. Selv «dumme» telefoner skal i de fleste tilfeller fungere.
  • Banken din må støtte BankID på mobil. Men det gjør de aller fleste, som DNB, Nordea, Skandiabanken og alle Sparebank 1-bankene. Danske Bank og SEB mangler fortsatt.
LES OGSÅ: Slik fungerer BankID sin kodebrikke

ENORM HYLLE: Du identifiserer deg som vanlig i nettbanken, velger BankID på mobil og blir tilsendt en snodig referanse. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

Hvordan får jeg BankID på mobil?

Du må bestille BankID på mobil gjennom nettbanken din.

For eksempel har DNBs nettbank et valg for dette under «SMS og mobil» i sin «Dagligbank og lån»-meny. Finner du ikke noe slikt valg kan du google banken din sitt navn pluss «BankID på mobil», eller kontakte dem direkte.

Du trenger en vanlig kodebrikke for å bestille BankID på mobil. Bestillingen er en trinn for trinn-prosess hvor du blant annet må opprette en ny kode. Ifølge BankID opplever 10 til 15 prosent problemer med registreringen, ofte at de må bestille et nytt SIM-kort først.

LES OGSÅ: Utrolig, men sant – norske banker har egne ansatte bare for å hjelpe folk med Java-problemer

EN, TO, TRE: Du bekrefter referansen, skriver inn koden og sender dette til BankID, så blir du automatisk logget inn på nettbanken. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

Hvordan bruker jeg BankID på mobil?

BankID på mobil er ganske annerledes å bruke enn BankID med kodebrikke. Slik fungerer det for oss i DNB sin nettbank, slik du ser det i videoen øverst i artikkelen:

Bruker du BankID på mobil?

(Avsluttet)
Ja(56%) 1110
Nei(26%) 519
Ikke ennå, men skal skaffe meg det snart(17%) 342
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

  1. Identifiser deg i nettbanken som vanlig, med fødselsnummeret ditt. Velg BankID på mobil som innloggingsmetode og skriv inn telefonnummeret ditt (har du gjort dette før vil det trolig være lagret og ferdig utfylt).
  2. Nettbanken viser så en absurd referanse, som «PEN RADIO». Samtidig får du opp en melding på mobilen med samme referanse. For å bekrefte at det er du som forsøker å logge deg inn, trykker du «OK» på mobilen. For enkelte telefoner anbefales det at du har skjermen opplåst før du mottar referansen.
  3. Mobilen ber deg så om en fire- til åtte-sifret kode som du laget da du registrerte BankID på mobil. Tast inn denne. Og vips, uten at du trenger å gjøre noe mer på PC-en eller skrive av en eneste tallrekke, blir du logget inn på nettbanken.
I prinsippet kan du nå la kodebrikka ligge i skuffen uten problemer. Men enkelte tjenester, som de offentlige, kan fortsatt kreve kodebrikke-innlogging. Én ting til: Telenor og Djuice tar betalt for BankID på mobil. Så langt vi vet, er de alene om dette.

LES OGSÅ: BankID ser ikke forskjellen på «PASSORD» og «passord»