Slik kommer du i superform

Har du ikke tid til å trene sier du? Her er tipsene fra de som klarer å holde kroppen i form midt i hverdagsmaset:

De fleste av oss har det mer travelt enn vi setter pris på. Men allikevel er det noen som finner tid til å trene innimellom bleieskift, jobb og husarbeid. Hvordan gjør de det?

Tre hver uke
En amerikansk undersøkelse har sett på hva som skiller sofagrisene fra atletene. Og terskelen er ikke så høy som du kanskje tror.

20.000 mennesker har bidratt med informasjon til undersøkelsen. Som konkluderer med at en tredjedel av deltakerne kan kalles vellykkede trenere. I den andre enden av skalaen finnes en tredjedel som beveger seg så lite at de ikke kan vente seg noen helsegevinster i det hele tatt.

Og hva er det som skal til for å trene med suksess? Tre ganger i uken og minst en halvtime hver gang er minstemålet for en sunnere kropp. Med denne innsatsen kan du se frem til en redusert risiko for mange sykdommer som kreft, diabetes, hjertesykdommer, slag eller demens.

Men om du også vil gå ned i vekt, bør du skru opp tempoet enda noen hakk. Ekspertene mener at du bør trene så mye som fire eller fem timer i uken om du skal kvitte deg med overflødig fett.

Gå deg frisk
Variasjon er også viktig for å oppnå gode resultater. Blant de flinkeste deltakerne i undersøkelsen hadde 58 prosent trent på minst tre forskjellige måter i løpet av uken.

Spaserturer var den mest populære aktiviteten blant de som trente mest. Og de mest suksessrike atletene oppga at de brukte bena til en frisk tur minst tre ganger hver uke.

Treningen trenger nemlig ikke å være veldig intensiv for å være effektiv. En blanding mellom moderat aktivitet som å gå eller vaske huset, og intensiv trening som svømming eller vekter ser ut til å være aller best.

Supertrimmernes råd
Men at trening er sunt for kroppen, vet du sikkert allerede. Spørsmålet de fleste av oss stiller er heller: Hvordan skal jeg få tid og krefter til å trene regelmessig i en travel hverdag?

Vel, la oss lytte til rådene fra de mest suksessfulle treningsfrikene om hvordan de klarer å få tid til treningen:

1) La bilen stå
Bilen er en av din største fiender når du vil komme i form. Prøv i stedet å gå eller sykle til jobben. Legg opp handling og ærender slik at du kan gå dit i stedet for å sette deg bak rattet.

2) Morsomme aktiviteter
Du holder ut mye lenger om du gjør noe som er gøy. De som trener mest forteller også ofte at de gjør noe som gir dem glede eller spenning underveis.

3) Sett av tid
Du har jo egentlig ikke tid. Om du da ikke bestemmer deg for et fast tidspunkt med en aktivitet på et sted som er i nærheten. Med litt disiplin og planlegging i begynnelsen vil du raskt venne deg til å bruke litt tid på trening flere ganger i uken.

4) Tren med vekter
Styrketrening er et fellestrekk for de som er flinkest til å trene. Trening med vekter forebygger mot skader og øker forbrenningen slik at du lettere mister overflødige kilo.

 

Mozon.no, 05.05.2006