Slik klarer du fem om dagen

Spiser du sunt? Med disse tipsene klarer du lett å spise nok frukt og grønnsaker:

Et sunt kosthold med frukt og grønnsaker gir deg et lenger liv, bedre helse og et bredere smil om vi skal tro ekspertene. Derfor anbefaler forskerne i Sosial- og helsedirektoratet at du spiser minst fem porsjoner hver dag.

Aller helst bør de fem porsjonene fordele seg på tre porsjoner grøntfor og to forsyninger med frukt. Men hvordan i all verden skal du få tid til å spise så mye kaninfor? Her er noen tips til hvordan du kan snike inn fem om dagen i et helt vanlig kosthold:

1) Ekte juice
Et glass appelsinjuice til frokost smaker godt og gir masse C-vitaminer. Velg ekte juice uten tilsatt sukker og husk at appelsinjuice som regel inneholder kanskje mange kalorier, slik at det er best å begrense seg til ett glass dersom du er opptatt av vekten.

2) Frukt på jobben
På skolen eller jobben er det lett å putte i seg kjeks eller brus når du blir småsulten. Da er det viktig å ha noen sunne alternativer i nærheten.

Ti minutter og en hundrelapp er alt du trenger for å fylle en bærepose med forskjellig frukt i butikken. Flere firma tilbyr også levering av frukt på døra slik at du alltid har et fat med ferske godsaker i nærheten.

3) Grønt til lunsj
De riktige grønnsakene gjør lunsjen bedre og sunnere - i tillegg til at det smaker godt. Ta med en grønn salat hjemmefra eller kjøp en ferdigblandet salat i butikken til å ha ved siden av den vanlige lunsjen. Bruk paprika til brødskiven, ta med noen oppskårne gulrøtter eller skjær opp noen tomater som snacks.

4) Mørkegrønt til middag
Alle middager bør serveres med grønnsaker. Og da tenker vi ikke på paprika på grandiosaen.

Grønne og mørkegrønne grønnsaker som salater, kål, spinat og brokkoli inneholder spesielt store mengder antioksidanter, jern, folat og kalsium som er bra for kroppen din.

5) Sunt snacks
Dagens siste måltid er for mange ikke et stort etegilde, men ofte noe smått og godt. Nøtter er et eksempel på sunn kveldssnacks, eller prøv knaskerøtter eller selleristenger med litt dip om du trenger noe å tygge på før sengetid.

Les mer her: Ti tips for bedre frukt

 

Mozon.no, 02.10.2006