Er du også en storforbruker av cola? Foto: Colourbox
Er du også en storforbruker av cola? Foto: ColourboxVis mer

Slik klarer du å kutte ut colaen

Mange er avhengige av denne brusen, og drikker litervis hver dag. Sjekk hvordan du kan bli «avvent».

du bare ha det? Da er du ikke alene. Cola er brusen det drikkes mest av i hele verden.

Mye sukker og høyt koffeininnhold bidrar til at folk blir avhengige av det daglige «colakicket».

Les også: Myter og fakta om Coca-Cola

En ung mann i 20-årene skriver til Lommelegen.no at han drikker mellom 2-4 liter cola daglig, og at han har store problemer med å la være:

«Dagen starter med cola, og avsluttes med cola. Om jeg drar på jobb, og ikke har fått min dose 2-3 timer ut i arbeidsdagen, mister jeg all energi, blir kvalm og generelt ganske ubrukbar».

Han får svar fra klinisk ernæringsfysiolog Åse Andresen, som skisserer et avvenningsopplegg for ham. Det får du her.

Sukkerbombe

2-4 liter cola inneholder mye koffein og mellom 800 og 1600 kilokalorier.

Gjennomsnittsbehovet for en lite aktiv mann i 20-årene er på ca 2600 kilokalorier. Maks anbefalt mengde tilsatt sukker er ca 60 gram.

Fra disse mengdene cola får du i deg 200–400 gram sukker. Det tilsvarer 100-200 sukkerbiter!

Dette kommer i tillegg til kaloriene du får i deg fra andre ting du spiser. Hvis du greier å kutte ut colaen alene vil du garantert gå ned i vekt, om det også er et mål, skriver Andresen.

Les også: Brus kan gjør deg syk

Avhengighetsskapende

Koffein er et mildt sentralstimulerende middel som man kan bli avhengig av. Man kan få abstinenser som hodepine og kvalme i tillegg til ekstrem tretthet, men dette går vanligvis over i løpet av en uke.

Les også: Her er den hemmelige Cola-oppskriften

Sukkeret blir man ikke direkte avhengig av på samme måte, men med et høyt colainntak har du sannsynligvis et veldig svingende blodsukker, noe som gjør at kroppen din lengter etter regelmessig påfyll av sukker.

Les også: Cola hjelper ikke mot kvalme og omgangssyke

Gradvis nedtrapping

Det er flere muligheter her, men jeg tror det beste er å takle både koffeinet og sukkeret samtidig, mener ernæringsfysiolog Åse Andresen.

- Jeg anbefaler at du veldig gradvis trapper ned samtidig som du passer på å tilføre kroppen din riktig mat og væske.

  • Ligger du vanligvis på et inntak på mellom 2-4 liter, kan du for eksempel begynne med 3 liter som maks grense.
  • Sett også opp en plan på hvor mye du kan drikke til hvert «colamåltid», for eksempel 5 dl seks ganger om dagen.
  • Neste dag kutter du ned med 5 dl til 2,5 liter, enten ved å redusere antall ganger du drikker cola eller ved å kutte ned mengden til hvert «måltid».
På denne måten, ved å kutte ned 5 dl per dag, vil du være colafri i løpet av seks dager.

Hvis du synes dette virker drastisk, kan du ta det over 12 dager ved å redusere mengden annenhver dag.

Du kommer nok til å ha det litt hardt i denne perioden, men husk at koffeinavhengigheten er kortvarig.

Les også: Derfor smaker Coca-Cola annerledes i utlandet

Finn gode erstatninger

Hvis du føler at du trenger det mener Andresen du eventuelt kan erstatte noe av colaen med andre koffeinkilder, som energidrikk uten sukker, koffeintabletter, sukkerfri cola, kaffe eller te. Da kutter du i alle fall ut sukkeret som har mest uheldig effekt på helsen din.

Les også: Dropp Colaen hvis du har lyst på muskler

Husk også å erstatte væsken, ideelt sett med vann med eller uten smak og kullsyre, eventuelt lettsaft eller lettbrus. For lite væske kan jo også føre til slapphet og kvalme.

Unngå vanlig saft, juice og nektar som inneholder like mye sukker som brus.

Det er ellers viktig at du får tilført kroppen nok energi slik at lengselen etter sukker blir mindre. Prøv å spise regelmessig, inkludert frokost.

Velg grove kornprodukter, mye frukt og grønnsaker og proteinholdige matvarer som magre melkeprodukteri, fisk, kjøtt med lite fett, egg, belgfrukter og en liten håndfull nøtter uten salt.

Lommelegen.no er i likhet med DinSide.no eid av Aller Internett.