<b>GRATIS REPARASJON: </B>Går produktet ditt i stykker, og det ikke er din feil, kan du bruke reklamasjonsretten for å få den reparert gratis. Eller kanskje enda bedre: Få noe helt nytt!  Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX
GRATIS REPARASJON: Går produktet ditt i stykker, og det ikke er din feil, kan du bruke reklamasjonsretten for å få den reparert gratis. Eller kanskje enda bedre: Få noe helt nytt! Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIXVis mer

Slik klager du på ødelagte produkter

Med reklamasjonsrett kan du ordne opp gratis, helt uten garantier.

Produkter går i stykker. Spørsmålet er hva du gjør når det skjer.

Du har tre valg: Kjøpe nytt, sende det til reparasjon eller klage til butikken. Men bare det siste er gratis, og bør derfor være det første du prøver på.

Når du kjøper noe fra en butikk eller nettbutikk i Norge, beskyttes du nemlig av forbrukerkjøpsloven. Den gir deg reklamasjonsrett i to eller fem år, og går produktet i stykker av seg selv før den tid, har du krav på at butikken ordner opp.

Dessverre ser vi ofte at folk sliter med å få gjennomslag for rettighetene sine. Enten fordi de ikke kjenner dem, eller fordi butikken nekter. Her er det viktigste du trenger å vite.

LES OGSÅ: iPhone og knuste skjermer – dette krangler vi mest om

KLAG: Det viktigste for å få gjennomslag for rettighetene dine, er naturlig nok å klage. Bare husk å klage i tide, og at du er innenfor reklamasjonsfristen. Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX Vis mer



#1: Hvor lenge kan jeg klage?

Når du kjøper et produkt av en næringsdrivende, altså ikke av private gjennom for eksempel Finn, gjelder forbrukerkjøpsloven. Den gir deg en reklamasjonsrett på enten to eller fem år.

Generelt vil det aller meste av elektronikk omfattes av fem års reklamasjonsfrist. Mens det som ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år, som sko, kan ha to års frist. Prisen skal ikke spille inn her; også billige vaffeljern har fem års reklamasjonsfrist.

Det spiller heller ingen rolle om garantien for eksempel bare varer ett år. Garantier må tilby noe ekstra utover hva loven krever, og prøver butikken seg på «garantien er utløpt», er det bare å svare at du vil bruke reklamasjonsretten, ikke garantien.

Husk at du må klage med én gang du oppdager feilen. Venter du for lenge, kan du miste reklamasjonsretten din.

LES OGSÅ: Klager du innen seks måneder etter kjøp, står du ekstra sterkt

IKKE REKLAMASJONSSAK: Har telefonen din gått i bakken, har du ikke krav på noe. Men har skjermen sprukket av seg selv, kan du ha det. Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX Vis mer



#2: Hva slags feil kan jeg klage på?

Feilen må ha oppstått av seg selv ved vanlig bruk. Det vil si at feilen må ha vært i produktet da du kjøpte det, som en fabrikasjonsfeil, selv om den ikke viste seg før senere.

Du kan altså ikke klage på at en mobiltelefon ikke tålte å falle to meter ned i asfalten. Men du kan klage på at mobilskjermen sprekker om du klarer å sannsynliggjøre at dette faktisk skjedde av seg selv.

Det ikke være snakk om en konkret feil; det kan være nok at produktet ikke møter forventningene du fikk av selgeren, og at du dermed ikke føler å ha fått hva du betalte for.

LES OGSÅ: – Jo, Sony Xperia-mobiler kan sprekke helt av seg selv!

NYTT PRODUKT: Butikken kan velge å gi deg et helt nytt produkt i en reklamasjonssak. De kan også reparere den, eller gi deg pengene tilbake. Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX Vis mer



#3: Hva må butikken gjøre?

Kunden kan først og fremst velge mellom å få et nytt produkt eller gratis reparasjon. Dette skal butikken ordne, og de kan ikke tvinge deg til å ta saken videre med for eksempel produsent eller et verksted.

Men også butikken får noen valg. Om det blir veldig dyrt å reparere, kan de for eksempel gi deg en ny tilsvarende vare, eller pengene tilbake.

Alt dette avhenger selvfølgelig av at butikken gir deg medhold i klagen. Butikken skal undersøke varen for å se om den eller deg har skylda. Om feilen oppstod senere enn seks måneder etter kjøpet, er det er opp til deg å sannsynliggjøre at produktet er synderen om butikken er uenig.

LES OGSÅ: Selv om TVNorge-logoen brant inn i skjermen på Mortens nye Oled-TV til 20.000 kroner, ville ikke LG reparere den

IKKE GODT NOK: Å få en gammel telefon når den nye er til service, er ikke godt nok. En lånegjenstand skal kunne gjøre det samme som gjenstanden du reklamerer på. Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX Vis mer



#4: Hva har jeg krav på i mellomtida?

Juridisk praksis tillater at en reklamasjonssak tar opptil seks uker. Om for eksempel kjøleskapet ditt blir borte så lenge, har du et problem. Derfor sier loven at du har krav på en lånegjenstand.

Om du blir uten produktet i over én uke, har du krav på å få låne et tilsvarende produkt gratis. At produktet skal være tilsvarende betyr for eksempel at du ikke kan få en gammel Nokia 3310 om du blir uten din avanserte Android-mobil.

Får du ingenting, kan du ha krav på erstatning. For eksempel har vi skrevet om en kar som fikk erstattet det økte matbudsjettet sitt da butikken ikke ga han et kjøleskap til låns.

LES OGSÅ: Fikk ikke låne Mac og iPhone fra Eplehuset – kan bryte loven

IKKE GI DEG: Nekter butikken å ordne opp, når du er sikker på at du har krav på det, kan du klage saken videre i systemet. Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX Vis mer



#5: Hva gjør jeg om butikken nekter?

Igjen: Reklamasjonsretten betyr ikke at du alltid har krav på gratis reparasjon eller nytt produkt.

Men Dinside har sett utallige eksempler på butikker som åpenbart er for strenge. For eksempel viser de til utløpte garantier når kunden egentlig har reklamasjonsrett, eller fuktskader når butikken ikke har gode nok bevis.

Først bør du klage nok en gang, og gjerne vise til liknende saker ved å søke i blant annet Dinsides arkiver. Virker ikke dette, kan du klage til Forbrukerrådet. Og virker ikke dette heller, kan du ta saken videre til Forbrukertvistutvalget.

LES OGSÅ: Støtsikkert kamera ødelagt av støt – kunde får ingenting