<B>BILLIGERE:</B> Denne elsykkelen fra E-Green kostet 13.000 kroner i fjor. Du kan forvente å få den brukt til rundt 8000 i år, med lit pruting. Foto: TORE NESET
BILLIGERE: Denne elsykkelen fra E-Green kostet 13.000 kroner i fjor. Du kan forvente å få den brukt til rundt 8000 i år, med lit pruting. Foto: TORE NESETVis mer

Slik kjøper du brukt elsykkel

Det aller viktigste er batteriet.

Snøen har for lengst gått i de sørlige delene av landet, og sykkelsesongen er i gang.

Mange har lyst på elsykkel, som gjør tråkkingen lettere og fjerner slitet i oppoverbakkene. Men prisen holder mange tilbake.

Det finnes elsykler som koster under 10.000 kroner, men de fleste ligger på et sted mellom 20.000 og 30.000 kroner. Det er mye penger for de fleste av oss.

LES OGSÅ: Dette må du tenke på før du kjøper elsykkel

Kjøpers marked

Men hva med bruktmarkedet? Elsykler har jo vært i salg i Norge i noen år nå, og det må da være noen som vil kvitte seg med den gamle for å kjøpe ny?

På Norges største bruktmarkedet Finn.no ligger det i skrivende stund 128 brukte elsykler til salgs.

Samtidig er det bare fem som ønsker å kjøpe, så her er det tydeligvis kjøpers marked. Likevel ser vi at det er høye forventninger ute blant selgerne om å få igjen store deler av pengene de en gang la ut.

Her bør du være skeptisk og prute.

LES OGSÅ: Slik gjør du en vanlig sykkel til elsykkel

Fra dyrt til halvdyrt

Mange av syklene er i den dyre enden av skalaen. For eksempel blir en Moustache Titan som kostet 43.000 kroner ny i fjor forsøkt solgt til 25.000 kroner. Og en Scott E-Aspect 910 som kostet over 40.000 kroner da den ble kjøpt ny i februar, selges for 31.500 kroner.

I den lave enden av prisskalaen blir en av de første elsyklene som ble solgt i Norge, en DBS fra slutten av 1990-tallet, tilbudt for 2.000 kroner. Men da er batteriet så godt som gåent.

LES OGSÅ: De to rimeligste: Biltema mot Clas Ohlson

VIKTIGST: Batteriet utgjør en stor del av prisen på en elsykkel. Derfor er det svært viktig at du sjekker dette før du kjøper brukt. Foto: TORE NESET Vis mer


Batteriet er alfa og omega

Og her er vi ved kjernen av problemet med brukte elsykler: Jo mer de er brukt/ladet opp, jo dårligere er batteriet. Og batteriet er den dyreste enkeltdelen på sykkelen.

Et nytt batteri koster gjerne 6.000-7.000 kroner. Er sykkelen relativt ny, burde det ikke by på problemer å kjøpe nytt batteri. Men for eldre modeller kan det ofte by på problemer å finne et batteri som passer.

Det er vanskelig å kontrollere hvor mange ganger batteriet er har vært oppladet - her må du stole på selgeren.

Forbrukerrådet anbefaler ikke å kjøpe batterier som har mindre enn 500 såkalte ladesykluser. I deres omfangsrike guide til kjøp av elsykler står det blant annet:

«Levetiden bestemmes i hovedsak av hvor mange ladesykluser batteriet er laget for å tåle. Én ladesyklus er definert som en full opplading av et helt tomt batteri. To fulle oppladinger av et halvtomt batteri utgjør dermed én ladesyklus. På samme måte som tre fulle oppladinger av et batteri som er 2/3 oppladet utgjør én ladesyklus. Vi har kommet over batterier som lover alt fra bare 300 til over 1000 ladesykluser og anbefaler deg å satse på et batteri som lover minimum 500 sykluser.»

På sykler med batteriet montert under bagasjebrettet, kan batteriene som oftest brukes om hverandre. Batterier som henger løse på seterøret er også ofte av samme type.

Verre er det med integrerte løsninger, der batteri og stang går i ett. Disse må ofte spesialbestilles fra importør eller fabrikk, og kan være vanskelige å få tak i om sykkelen er av eldre dato.

LES OGSÅ: NAF-test: Fire av åtte sykler har for dårlige bremser

Pass på bremsene

Elsykler er mye tyngre enn vanlige sykler, og da må bremsene være tilsvarende kraftige. Dette går på sikkerheten løs, så en elsykkel med spinkle, billige bremser bør du absolutt unngå.

BEST: Elsykler er tunge, og krever bedre bremser enn tradisjonelle sykler. Skivebremser er en fordel. Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer


De fleste elsykler med en nypris på 15.000 kroner og oppover har hydrauliske skivebremser.

Noen skivebremser er mekaniske. Disse er like sikre, men gir ikke den samme kontrollerte nedbremsingen som de hydrauliske.

Tradisjonelle felgbremser bør være av V-typen for best mulig tak.
Sjekk også bremseklossen er av standardtypen du får kjøpt i alle sykkelbutikker. Det er leit å måtte tråle eBay for å finne spesialklosser hver gang klossene som sitter på sykkelen blir slitt.

LES OGSÅ: Fjorårets testvinner

Prøv før du kjøper

Gir er også utsatt for slitasje. På elsykler er det vanligvis bare gir på bakhjulet. Sjekk nøye om dette virker som det skal.

PRØVETUR: Det er smart å teste sykkelen i praksis før du bestemmer deg for å kjøpe. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Også her er det smart å forsikre seg om at firet er av en standardtype som er enkelt å få tak i dersom tannhjul, kjede eller andre deler skulle bli ødelagt.

Er giret av merket Shimano, er det gjerne kurant å skaffe, med unntak av enkelte eksotiske eller eldre typer.

Som med vanlige sykler er det også med elsykler viktig at rammen passer til kroppen din. Er du en vever kvinne på rundt 1.60, bør du absolutt ikke kjøpe en sykkel med en rammestørrelse på for eksempel 52 centimeter.

Sykkelmerket Merida har laget en fin guide til hvordan du finner riktig rammestørrelse.

Be uansett om å få ta deg en prøvetur, slik at du får testet bremser, gir, rammestørrelse og kjøreegenskaper i praksis.

LES OGSÅ: Elsykkel-råskinn fra Merida

- Husk at verdien synker

Testansvarlige Jogrim Aabakken i Forbrukerråfdet har testet mange elsykler, og har også laget en omfangsrik guide til kjøp av elsykkel.

GRANTI: To års garanti og fem års reklamasjon gjelder fortsatt, selv om sykkelen er brukt, påpeker Jogrim Aabakken i Forbrukerrådet. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Han mener at det er viktig å huske at elsykkelen foreløpig er et relativt umodent produkt, og at mye kan skje både med pris og teknologi framover.

- En sykkel du kjøpte for tre år siden kan være utdatert allerede i dag. Jeg tror det kommer til å skje mye både på den teknologiske fronten og med pris når markedet blir større for elsykler. Dette må du ta med i beregningen når du skal finne riktig pris, sier Aabakken til Dinside.

Han påpeker også at både garanti og reklamasjonsrett fortsatt gjelder på mange brukte elsykler.

- Du har to års garanti på sykkelen fra kjøpsdato, og fem års reklamasjon. Men det er helt avgjørende at selgeren har kvitteringer som du kan overta og vise fram. Vi anbefaler også at kjøper og selger inngår skriftlig kontrakt, slik at butikken eller verkstedet får dokumentert at sykkelen virkelig er overdratt til deg, sier Aabakken.

Her er sjekklista

TIPS: Hulda Tronstad mener det kan være greit å sjekke vekta på selgeren før du kjøper. Foto: SYKLISTENES LANDSFORENING Vis mer


Elsykkelansvarlig Hulda Tronstad i Elbilforeningen har sendt oss denne oppsummeringen av hva du bør tenke på før du kjøper brukt elsykkel:

  • Sjekk batteriet. Ytelsen reduseres ved bruk. Sjekk også om det er mulig å få tak i nytt batteri. Ny form, nytt feste ny produsent og andre ting kan føre til at det er vanskelig å få tak i.

  • Prisen på nytt batteri kan være høy. Sjekk dette.

  • Sjekk slitedeler som gir og bremser. Er det enkelt å bytte/få reservedeler? Enkelte elsykler har lavt salg. Da kan det også være vanskelig å få tak i deler.

  • Hvem har syklet på sykkelen? Hvis det er en tung person, vil sykkelen være mer slitt enn når den forrige eieren har lav vekt.

  • Hvor er den kjøpt? Er originalforhandleren seriøs?

  • Virker displayet? Hva gir det av informasjon? Er det enkelt å bytte? Spør gjerne leverandøren om dette.