Mye har endret seg, også når det gjelder hjernetrim, siden tretti-tallet.   Foto: colourbox.com
Mye har endret seg, også når det gjelder hjernetrim, siden tretti-tallet. Foto: colourbox.com Vis mer

Slik holdt de hjernen i form

Jobbet hele natten og lot være å spise.

Dorothea Brande (1893-1948) var en amerikansk forfatter og forlegger, og mest kjent er hun kanskje for sine bøker "Wake up and Live" og "Becoming a Writer".

Les også: Dette gjør hjernen skarpere

I førstnevnte bok delte hun forslag til noen mentale øvelser med leserne, som angivelig skulle bidra til å gjøre tankene klarere og mer fleksible. Tanken var at man skulle rive seg løs fra vanemønsteret og drille seg selv på kreativ problemløsning. Ifølge Brande var det kun gjennom å teste og strekke egne grenser at man kunne oppnå mental styrke.

Utfordringer skaper lykke

Hun påpeker i sin bok at vi som mennesker er lykkeligere når vi opplever å mestre nye utfordringer.

Les også: Vi husker stadig bedre

"Personer som fraviker sine rutiner, prøver ut nye ting, utforsker og eksperimenterer later til å være lykkeligere enn de som lar være", skriver hun i boken sin.

Nå er det kanskje greit å legge til at tipsene hennes, som vist nedenfor, ble nedtegnet i 1936, og derfor kan fremstå en smule utdatert sett med dagens øyne.

Ti tips for bedre mental helse:

  • Avstå fra å snakke i én time hver dag, med unntak av å svare på direktestilte spørsmål. Men pass på at du ikke gir inntrykk av at du er sur eller syk. Oppfør deg så normalt som mulig, men fatt deg i korthet når du først snakker.

  • Tenk på en bestemt ting i en halvtime hver dag. Start med fem minutter, og øk gradvis.

  • Skriv et brev der du unngår å bruke personlige pronomen som jeg, meg, min og mitt.

  • Hold i gang en samtale over et kvarter hver dag med samme prinsipp.

  • Skriv et ærlig og oppriktig brev med en optimisktisk undertone.

  • Snakk utelukkende om deg selv og dine interesser, men uten å klage, skryte eller kjede samtalepartnerne dine.

  • Dropp fraser som "jeg mener" og "det er faktisk slik" når du prater.

  • Legg bestemte planer for hva du skal gjøre i to timer hver dag, og hold deg til disse.

  • Gi deg selv oppgaver som synes vanskelige å gjennomføre; gå en tur på ti mil uten å planlegge proviant og annet nødvendig utstyr, gå i tolv timer uten å spise, spis et måltid på det mest utenkelige stedet du kan komme på eller jobb deg gjennom hele natten.

  • Fra tid til annen kan du tillate deg en dag hvor du svarer ja på enhver fornuftig forespørsel.

    Kilde: huffingtonpost.com