Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Slik holder du vekta

Forskere kan ha funnet fasiten på hvordan du unngår å legge på deg.

«Det er ofte ikke de aller største endringene som skal til, men de skal være til å leve med og de skal vare.»


Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse, men stadige slankekurer er slett ikke noe sjakktrekk. Tvert imot blir situasjonen ofte bare verre, ifølge Caroline Horwath ved Otago University i Australia.

- Innen fem år er mange slankere tilbake i den vekta de hadde i utgangspunktet, og mange ender opp tyngre enn de begynte, sier hun til universitetets hjemmesider.

Les også: Slankere uten kur og trening

I en fersk studie har Horwath og kollegene hennes gjennomført flere eksperimenter på 225 overvektige eller fete kvinner. Utgangspunktet var at ingen av metodene skulle fokusere på kosthold.

Overvektige og fete personer er ekstra utsatt for vektøkning. I det siste nummeret av tidsskriftet American Journal of Health Promotion slår forskerne fast at metodene ikke bare forhindrer vektøkning etter ett år. De forbedrer også den fysiske og mentale helsa.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer


Angst og skyld

I forsøkene ble kvinnene blant annet oppfordret til å gjøre varige endringer i livsstilen og å lytte til følelsen av sult og metthet i stedet for å tenke på vekta.

- Vi fant ut at den mest vellykkede metoden var å sørge for intensiv opplæring i avslappingsteknikker samtidig som vi gjorde kvinnene i stand til å gjenkjenne og unngå stressrelaterte triggere knyttet til spising, forklarer Horwath.

Ifølge forskeren har nemlig mange overvektige kvinner et angstfylt og skyldbetynget forhold til mat, og spisingen er ofte utløst av følelser.

I studien ble kvinnene lært opp til hvordan de skal takle negative tanker og gjenoppdage gleden ved å spise når de er sultne og ikke når de er stressede.

Les også: De sykeste slankekurene

Fra salami til skinke

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky ved Din Kost mener funnene bare understreker hennes egen og kollegenes holdning til fornuftig vektreduksjon.

- Det er de varige endringene som virker, ikke kurene, fastene eller andre quick fix-metoder. Det er ofte ikke de aller største endringene som skal til, men de skal være til å leve med og de skal vare. Bytt til litt grovere brød, bytt fra salami til skinke og fra Cola til Cola light, oppfordrer hun.

Slik velger du riktig brød

Strenge kurer har nemlig det til felles at du uten tvil vil sprekke en eller annen gang og dermed oppleve nederlagsfølelse, ifølge Arsky.

- Men verre er det at man i mellomtida kanskje har skrudd ned forbrenningen til et minimum slik at vanlig kost fører til stor vektoppgang etter kuren. Kanskje får man også et lite hyggelig forhold til mat, som de amerikanske forskerne påpeker, sier hun.

Les også: 30 slankemyter som ikke virker

En kilo eller ti for mye?

Er du opptatt av vekta? (Avsluttet)
Jeg er frustrert over vekta i perioder, men stort sett går det greit.(54%) 3111
Jeg er stadig på slankekur og vekta går mye opp og ned.(26%) 1475
Nei, det er andre og viktigere ting å bekymre seg for.(20%) 1168
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.