<strong>Varm drikke:</strong> Noe hett i koppen og varme på ørene hjelper godt i kulden. Foto: Colourbox.com
Varm drikke: Noe hett i koppen og varme på ørene hjelper godt i kulden. Foto: Colourbox.comVis mer

Slik holder du varmen

Unngå neglesprett og forfrysning. Slik beskytter du deg mot kulden.

Helsedirektoratet passer på oss i kulda, og har gode råd om hvordan vi skal holde varmen i kaldt vær. Det viktigste er selvfølgelig å kle deg godt og være i aktivitet, da fryser du ikke så lett.

Råd om påkledning

  • Mange tynne lag gjør at klærne isolerer godt, og holder bedre på varmen
  • Det største varmetapet kommer fra hodet, derfor er det veldig viktig å bruke lue.
  • Barn bør ha ull innerst mot kroppen, et lag til med fleece eller ull og så parkdressen.
  • Klærne bør være mulig å bevege seg i.
  • Gode sko med plass til ullsokker er også viktig.
  • Vått hår i kulda. Er det farlig?
    Hvorfor får du røde kinn i kulda?

    Trening i kaldt vær

    Det er viktig å holde deg i bevegelse, men den hardeste treningen bør du stå over når temperaturen vandrer ned mot 20 minusgrader.

    - Gå heller rolige skiturer. Det kan være lurt å puste i en ullhals, slik at du slipper den kalde luften nedover i lungene. Har du akkurat vært sjuk eller forkjølet bør du også ta det med ro. De som har astma bør ikke drive kondisjonstrening under 10 minusgrader. Et alternativ kan være å bruke varmemaske, sier konstituert avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet.

    Se bra ut i kulda
    Dette gjør kulda med deg

    Hold deg edru

    Selv om alkohol kan få deg til å føle deg varmere, kan alkohol og rus være ekstra farlig under kalde omstendigheter.

    - Mennesker som er alkoholpåvirket har økt varmetap og dårligere evne til å øke sin egen varmeproduksjon. Mennesker i denne situasjonen er i fare for å bli alvorlig nedkjølt og frostskadet hvis de blir liggende utendørs, skriver Norsk Luftambulanse.

    Pass på vinterhuden
    Vinter, kulde og død bil

    Barn i pulk

    Det er fristende å ta med ungene ut på vinteraktiviteter, men barn i pulk er ikke i bevegelse og fryser fortere enn deg. Barnet bør være 6 måneder før det tas med i pulk. Barn under denne alderen er spesielt utsatte for hjernerystelse, forfrysning og overoppheting.

    Pulk for større barn bør ikke brukes når det er kaldere enn 10 minusgrader. Unngå å pakke barnet for tett inn, men sørg for at det ikke fryser. Risting kan føre til kvalme og at barnet kaster opp. Se derfor an terrenget, og unngå hardt føre. Kontroller jevnlig om den lille har det bra og ta ofte pauser.

    Slik unngår du vinterskadene
    Lammet av kulden

    Tegn på forfrysning

    Hvis du er ute uten godt med klær, må du følge godt med på kroppen din. Første tegn på forfrysning er nedsatt følelse i huden. Så lenge du har normal følelse, foreligger det ikke forfrysning selv om huden er kald. I situasjoner hvor det er fare for forfrysning, må du kontrollere ofte at huden på utsatte områder har normal følelse. Se også opp for fargeforandringer og hvite prikker i ansiktet, det kan også være sympomer på forfrysning.

    Oppvarming

    Har du blitt mer nedkjølt enn du setter pris på, anbefales disse tiltakene for å få tilbake varmen:

  • Varm deg opp med kroppsvarme. Kalde hender og føtter kan varmes i armhuler. Varmt vann eller en varmeflaske kan også brukes, temperaturen skal være litt over normal kroppstemperatur. Nedkjølte ansikter kan varmes opp med varme klær.
  • Drikk noe varmt og søtt - velg kakao fremfor kaffe. Ikke drikk alkohol.
  • Unngå sigarettene - røyking reduserer blodgjennomstrømmingen.
  • Beveg deg - slå floke eller småløp på stedet
  • .