Rektor Pål Syrrist er en av kundene som føler seg lurt og nå går til søksmål. (Faksimile: NRK.no)
Rektor Pål Syrrist er en av kundene som føler seg lurt og nå går til søksmål. (Faksimile: NRK.no)Vis mer

Slik har folk blitt lurt

Flere tusen nordmenn har tapt penger på dårlige spareprodukter. I går stilte DinSide til debatt på NRK.

Pål Syrrist er en av de som har følt seg lurt av til å kjøpe et spareprodukt av et firma som kaller seg FMG (Fund Management Group) i samråd med Fokus bank. Han betaler over 10.000 kroner i renter hver måned for å betjene den lånefinansierte sparingen. Syrrist er nå en av flere nordmenn som går til felles rettssak mot banker og selskaper som har solgt dem produktene.

Les også: - Gå til massesøksmål!

- Jeg var jo garantert å få tilbake de pengene jeg hadde puttet inn. Det kombinert med at det var tunge samfunnsaktører som stod bak, gjorde at jeg ikke trodde dette var et produkt jeg skulle begynne å være redd for, sa Syrrist på Redaksjon EN på NRK i går kveld.

Syrrist ble lovet at produktet var bedre enn banksparing, og så for seg en bedre pensjonisttilværelse.

- De som ga meg lånet, sitter nå med gevinsten mens jeg betaler så det holder.

Ingen representanter fra bankene som har solgt spareproduktene, ville stille opp til debatt i Redaksjon EN i går kveld. Det gjorde imidlertid økonomiredaktør i DinSide, Kristina Picard.

Se hele debatten her

I debattpanelet satt også Per Valebrokk, redaktør i E24, Tom Staavi, redaktør i Dine Penger og Syrrists advokat Jens I. Kobro fra advokatfirmaet Ræder. Bare én person stilte i debatten for å representere bankene, nemlig Arne Hyttnes, administrerende direktør i Sparebankforeningen.

Vi har advart før også: Farlig å låne til investering

Umulig å tjene penger

DinSide mener at bankene må ta et ansvar for de dårlige spareproduktene de har solgt kundene. I noen tilfeller har det blitt satt spørsmålstegn ved om bankene egentlig visste hva de solgte.

DinSides økonomiredaktør Kristina Picard hjelper to familier å spare penger via NRKs program FBI. Men du kan også få hjelp - her er oppskriften. Foto: NRK Vis mer


- Jeg synes at om de visste eller ikke visste, så er begge deler like ille. Hvis de visste at de solgte spareprodukter det praktisk talt ikke går an å tjene penger på, så er det alvorlig. Og visste de det ikke, så sitter det folk og selger produkter de ikke kan gå god for, og det er jo like ille, sa Picard i debatten i går.

Arne Hyttnes reagerte på påstanden om at produktene ikke var lønnsomme og viste til at 30 prosent av kundene sier de er godt fornøyd med de investeringene de har gjort.
Men de kompliserte spareproduktene har blitt gransket nøye. Professor Thore Johnsen ved Norges Handelshøgskole har vurdert noen av produktene som er klaget inn til Bankklagenemnda. Hans vurdering var at produktene var så dårlige at ingen kunne regne med å tjene penger på dem.

For vanskelig for de fleste

DinSide mener det blir feil å si at kundene burde visst bedre og må bære ansvaret selv. Vi kan ikke alle gå rundt og være eksperter på alt.

- Det er som om jeg skulle gå og kjøpe en vaskemaskin. Noen forteller meg at den har en ny teknologi og at den vasker fantastisk rent. Det er jeg nødt til å tro på, for jeg kjenner ikke alle komponentene i en vaskemaskin. På et eller annet tidspunkt er man nødt il å kunne stole på tilbyderne i markedet, sa Picard i går.

Per Valebrokk, redaktør i E24, mener at de sammensatte spareproduktene er så innfløkte at mannen i gata ikke har mulighet til å forstå dem.

- Dette har jo blitt stadig mer avansert. Jeg, som er utdannet innenfor dette, skjønner ikke disse produktene med mindre jeg virkelig setter meg ned og bruker tid på det. Folk flest skjønner ikke disse produktene, sa han i går.