SALG ELLER LØGN: Butikkene finner foran augustsalget frem sine største skilt, og reklamerer med prosenter og avslag. Men vær klar over det ikke er gull alt som glimrer.  Foto: Colourbox.com
SALG ELLER LØGN: Butikkene finner foran augustsalget frem sine største skilt, og reklamerer med prosenter og avslag. Men vær klar over det ikke er gull alt som glimrer. Foto: Colourbox.comVis mer

Slik handler du smartest på salg

Pass deg for falske tilbud og dårlige kjøp i augustsalget.

Sommervarene skal ut, og vintervarene inn. Dermed vil butikkene tømme hyllene, og ber oss inn til årets augustsalg. Men Forbrukerombudet ber nordmenn være forsiktige.

De ser nemlig mange eksempler på butikker som ikke følger reglene for hva et salg skal være: Å selge et produkt til en lavere pris enn tidligere.

Nordmenn elsker å handle på salg, men lar seg lure

Reglene er at butikken i et salg må oppgi førprisen, og denne må være reell. Skriver butikken "salg" uten å følge disse reglene, kan markedsføringen være ulovlig. Men det som har størst betydning for deg som forbruker, er selvfølgelig om salget er lønnsomt.

For å sørge for nettopp det, får du her våre beste råd før du skal på årets augustsalg.

Råd #1: Skill tilbud og normalpris

INGEN AUTOMATIKK: Store bokstaver betyr ikke tilbud. Foto: Kristin Sørdal Vis mer


Det finnes mange triks for å få folk til å handle. Salg i seg selv er ett, men også det å bare gi inntrykk av salg.

Man kan for eksempel skrive "Sjekk prisen!", "Røverkjøp!" eller "Billig!" i store bokstaver selv om prisen alltid har vært den samme, og det ikke er snakk om noe salg i det hele tatt. Er det et salg skal førprisen oppgis. Oppgis ingen førpris, er det trolig heller ikke noe salg. Noen oppgir dessuten veiledende pris som førpris, selv om denne aldri har blitt brukt i butikken.

Sjekk derfor om de store bokstavene faktisk reklamerer for et salg eller ikke. Og følg gjerne med på prisene over tid, så du kan se om tilbudsprisene faktisk er lavere enn vanlig.

Eksempel: "Garderobemannen" til DinSide: – Vi selger aldri garderobene våre til fullpris, og vet vi bryter loven!

Råd #2: Glem avslaget

SPILLER INGEN ROLLE: Hvor mange prosent en pris har blitt nedsatt er irrelevant. Det er prisen slik den er nå du betaler. Foto: All Over Press Vis mer


Om butikken oppgir en førpris og en nåpris, oppgir de ofte også hva prosentforskjellen er, eventuelt differansen i kroner og øre. For eksempel ved å reklamere for -30 prosent om varen tidligere kostet 1.000 kroner og nå koster 700 kroner.

Men tilbud med akkurat den samme prisen kan virke som et dårligere tilbud. Det er så enkelt som å skru opp førprisen, så forskjellen blir høyere. For eksempel reklamere for -50 prosent om varen tidligere kostet 1.400 kroner og nå koster 700 kroner.

På samme måten kan til og med en lavere pris virke som et dårligere tilbud, om førprisen er lavere. For eksempel -20 prosent om førprisen var 800 kroner og nåprisen er 640 kroner. Eller enda bedre: Selge produktet til en lav pris som ikke er nedsatt i det hele tatt, men fortsatt lavere enn andres tilbudspriser.

Det er med andre ord ikke rabatten som avgjør om prisen er god, men prisen i seg selv. Så glem rabatt, og fokuser utelukkende på pris.

Eksempel: Bransjen lurer kundene – glem rabatten på sengetøyet!

Råd #3: Søk alternative priser

SJEKK KONKURRENTENE: Får du tilbud i posten kan du lett sammmenlikne prisene der og da. Foto: Kristin Sørdal Vis mer


For å holde fokus på hva prisene er, ikke endringen, bør du også sjekke sluttprisen andre kan tilby deg. For som vi så ovenfor betyr ikke de feteste typene eller høyeste prosentene at de har den laveste prisen.

På nettet er dette såre enkelt ved hjelp av tjenester for prissammenlikning, som Prisjakt.no. Her får du raskt opp hva alle nettbutikkene selger varen for, og du kan oppdage både gode tilbud eller faste, lave priser.

For fysiske butikker er det mer tungvindt, men du kan for eksempel ta en god, gammel rundtur i gatene. Eventuelt ta en ringerunde, eller en runde gjennom tilbudsavisene.

Du kan også bruke Prisjakt.no i butikken med denne smarte appen!

Råd #5: Unngå lokketilbud

SURT: Her har en nettbutikk tilbud på hodetelefoner som de ikke har på lager. Å gjøre dette bevisst er ikke lov i Norge. Vis mer


Det finnes to typer lokketilbud: "Snille" og "slemme". "Snille" lokketilbud er å sette ned prisen kraftig på én vare, slik at du kommer, handler og putter flere varer i kurven i samme slengen. "Slemme" lokketilbud er å sette ned prisen kraftig på én vare de ikke har på lager, slik at du kommer og ikke får kjøpt produktet, men kjøper andre varer fordi du har tatt turen.

Bare de "slemme" er ulovlige, men problemet er uansett det samme: Du risikerer å gjøre dårlige kjøp bare fordi du tilfeldigvis befinner deg i butikken. Det er selvfølgelig helt greit å slå til på selve lokketilbudet om du gjør et godt kjøp, men ikke la deg friste til å putte mer i kurven bare fordi det er enkelt. Sjekk prisen på alt du kjøper, og kjøp der du finner best pris.

Eksempel: Lefdal fortalte kundene at de var tomme, men hadde i virkeligheten telefoner på lager

Råd #6: Sjekk alternative produkter

RIKTIG PRODUKT: Ikke bare er det viktig å velge riktig produkt for produktets del, men også prisen spiller inn. Vis mer


Rådene ovenfor gjelder først og fremst når du vet nøyaktig hvilket produkt du skal kjøpe, så du kan sammenlikne priser.

Men det kan også lønne seg å sammenlikne produkter. Selv om bransjen har kampanje på for eksempel én spesifikk mobiltelefon, er det ikke sikkert dette er et godt kjøp. Det kommer helt an på hvorvidt mobilen faktisk er god. Kanskje en helt annen mobil er et bedre kjøp for deg, og kanskje den også er billigere.

Søk derfor etter anmeldelser og omtaler av varene når du handler. Bruk sider som DinSide, og søk gjerne etter andres anmeldelser også, for å få flere syn på produktet. I anmeldelser oppgis det ofte gode alternativer, slik at du kan sjekke videre.

Eksempel: Toppmobiler som har rast i pris og blitt billige

Råd #7: Pris er ikke alt

SJEKK BUTIKKEN: Å handle fra riktig butikk kan være like viktig som å handle til rett pris. På Prisjakt.no kan du sjekke andres erfaringer. Vis mer


De laveste prisene betyr ikke nødvendigvis de beste kjøpene. Også butikken du handler fra spiller inn.

Som DinSide til stadighet skriver om opplever mange problemer med produktene sine i ettertid. Da er det fint å ha en butikk å forholde seg til som faktisk behandler kundene sine i tråd med både folkeskikk og norsk lov. Noen handler også fra butikker som viser seg å være ren svindel.

Har du valget mellom å handle fra noen du stoler på og noen du ikke kjenner, kan det være verdt noen ekstra kroner å velge butikker du faktisk vet kan jobben sin. Det kan også lønne seg rent økonomisk i det lange løp. Er du usikker, bør du søke opp butikken på nettet, og for eksempel sjekke Prisjakt.no for tilbakemeldinger fra andre kunder.

Les også: Slik avslører du en falsk nettbutikk