Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Slik griller du kreftsikkert

Smakfullt, sosialt og saftig, men ikke nødvendigvis sunt. Pass deg for de farlige stoffene når du griller.

Grillmat kan være både sunt og godt, men det spørs hvordan du tilbereder maten. Slenger du på kjøttet mens flammene står ut fra grillen eller stikker pølsa midt inni bålet, kan du sette helsa i fare.

En undersøkelse fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet viser nemlig at du kan utsette deg selv for kreftframkallende stoffer dersom du griller på feil måte.

- Befolkningsundersøkelser som har tatt for seg hardt grillet kjøtt og utvikling av kreft, viser at det er en moderat økt risiko for tarm-, bryst- og prostatakreft. Denne risikoen kan kanskje forklares med visse stoffer som utvikles ved grilling og steking, sier Helle Knutsen ved Folkehelseinstituttet.

Hun har ledet en ad hoc-gruppe som på oppdrag fra Mattilsynet har vurdert risikoen ved grilling.

Lei av fete pølser? Grillmat kan lett bli helsekost:

Unngå flammer
De to mest kjente kreftfremkallende stoffgruppene som dannes ved steking og grilling, er PAH og HA. PAH dannes ved at fett fra grillmaten renner ned på varmekilden og flammer opp. Stoffene finnes i røyken og kan legge seg på maten.

- Det som først og fremst påvirker dannelse av PAH, er temperatur, lufttilførsel og avstanden til varmekilden, forklarer Knutsen.

HA dannes i kjøtt og fisk både ved pannesteking og grilling under høy temperatur. Det dannes mest HA når vi griller, men stekt mat som spises regelmessig året rundt, er likevel en større bidragsyter enn grillmat som vi stort sett spiser på sommeren.

Salat er perfekt på varme sommerdager, enten alene eller sammen med grillmaten. Slik lager du en super salat:

Unngå engangsgrill
- Det er ganske mye vi ikke vet om grilling og kreftfremkallende stoffer. Vi vet heller ikke hvor mye nordmenn griller hvert år. Men et ”worst case scenario” hvor vi har tatt utgangspunkt i 30 grillmåltider årlig, viser at inntaket av disse stoffene da begynner å bli såpass høye at man bør tenke seg om, sier Knutsen.

Hva kan du om grilling? Sjekk kunnskapene dine her:

Vibeke Bugge, ernæringsfysiolog i Opplsyningskontoret for kjøtt, understreker at ingen av stoffene utgjør en akutt helserisiko. Derfor er det ikke farlig hvis du skulle komme til å spise en svartbrent skorpe av for eksempel kjøtt av og til, men brent mat er verken sunt eller godt.

Hun er helt enig i at man bør prøve å begrense inntaket av stoffene.

- Både av miljø- og matgledehensyn vil vi fraråde folk å bruke engangsgrill. Da kommer maten veldig nær varmekilden, samtidig som det lett blir oppflamming, opplyser hun.

Engangsgrillen utgjør ikke bare en kreftrisiko. Les også: Farlig engangsgrill:

Sikker grilling:

Her er Mattilsynets råd om sikker grilling:

* Øk avstanden mellom mat og varmekilde

* Grill mindre fettrike matvarer

* Sørg for rene lavasteiner i gassgriller

* Sørg for god lufttilførsel

* Stek/grill ved lavere temperatur

* Vend maten flere ganger under steking/grilling

* Mariner maten på forhånd eller forkok i mikrobølgeovn

* Grill større kjøttstykker, slik at overflaten blir mindre i forhold til volum

* Grill over glør istedenfor åpen flamme (bål)