Slik gikk det - og de dårlige unnskyldningene

Andersen valgte å bruke de opplysningene han allerede hadde funnet i bilens hanskerom. I tillegg kontaktet han Biltilsynet som fortalte at bilforhandleren hadde kjøpt bilen fra et bilopprettingsfirma.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Jeg dro opp og pratet med selgeren, og passet på å holde en "normal" tone.

Det hele begynte med at jeg sa at dette var en kjedelig sak. Jeg sa at jeg hadde fått opplyst at det var en -95 modell, mens Biltilsynet sa at det var en -94 utgave, sier Andersen.

- Jeg poengterte at dette var en kraftig ulempe for meg, ettersom det ville få stor betydning ved et eventuelt videresalg.

Dette var ikke selgeren enig i, og gikk straks i forsvarsposisjon.

Han mente at han her hadde sitt på det tørre, ettersom han tok utgangspunkt i bilens chassisnummer, mens Biltilsynet brukte tidspunktet for første registrering.

- Jeg gikk derfor over til storskaden, og selgeren svarte da kontant at det "hadde ikke han visst noe om".

Siden jeg hadde hele historikken på bilen, hadde jeg heldigvis forberedt meg på det, og spurte tilbake: Hvordan er dét egentlig mulig, når dere kjøpte bilen fra et bilopprettingsfirma?

- Etter den kommentaren skjønte selgeren at slaget var tapt, og alt gikk greit. Han fikk tilbake bilen, og jeg beholdt pengene mine.

Mitt råd er imidlertid krystallklart; sjekk alltid historikken til bilen før du kjøper den, avslutter Geir Andersen.