Slik forhandler du med fjortisen

Slik parerer du argumentene når ungene vil ha Björn Borg under jeansene og Burberry i håret.

- Akkurat nå er det Bik Boks barnelinje WOW som gjelder. Og boxershorts fra Björn Borg, sier tobarnsmor Wibeke Bjørntvedt til DinSide. - Det er ekstremt på skolen døtrene mine på 9 og 13 år går.

Bjørntvedts døtre sogner til barneskole i Vindern bydel på Oslos vestkant.

Små storforbrukere

I det man kan skrive alderen sin med to sifre, går norske barn over fra å forbruke hva foreldrene velger til å bli aktive og meget bevisste forbrukere. Og mor og far er de kjipe som sørger for å ødelegge livet til det hormonherjede avkommet.

Dyrt å være sårbar tenåring. Men foreldrenes holdninger er viktig.

Foto: Jaimie Duplass/iStock Vis mer


Barn mellom 5-15 år forbrukte for 200 milliarder kroner i 2003. Undersøkelser viser at jo eldre barna er, dess mer bestemmer de hvordan husholdningspengene skal brukes. Et barn i Norge bruker 40-50 ganger mer enn et barn i et u-land, ifølge Fremtiden i våre hender og FN.

- Det er klart det er vondt å se at de blir stående utenfor, sier Wibeke Bjørntvedt. - Og jeg sier ofte ja. Men jeg sier ikke ja til veldig dyre merkeklær. Og jeg tror også at foreldrene selv lærer opp ungene. Det opplever jeg selv når jeg handler klær til barna. Like ofte er det mødrene som gjerne vil ha mer enn hva som egentlig er nødvendig.

Kostbare år

SIFOs (Statens institutt for forbruksforskning) forbrukskalkulator viser at:

  • Jenter i alderen 11-14 år koster 1.965 kroner, mens gutter i samme alder koster 1.855 kroner per måned
  • Jenter i alderen 15-18 år koster 2.345 kroner, mens gutter i den samme alderen koster 2.195 kroner per måned.
  • I tillegg kommer utgifter til mat og drikke. SIFOs standardbudsjett er satt sammen slik at det viser kostnadene ved å opprettholde et rimelig forbruksnivå.

    I ungdomsfasen skal identiteter erverves. Forbruksvarer brukes som identitetsmarkører som sier noe om hvilken gruppe du tilhører eller ønsker identifisere deg med, fremgår det i en NOU fra Barne- og familiedepartementet i 2001.

    Fremtiden i våre hender er svært kritiske til det norske forbruksmønsteret, men er oppmerksomme på de unges sårbarhet.

    - Dette er et kjempeproblem. Man kan ikke stenge de unge ute fra det som gir dem tilhørighet. Som ung er tilhørighetsfølelsen viktig, og man er sårbare. Det er vanskelig å tvinge de voksnes prinsipper på dem, sier Steinar Lem, leder av Fremtiden i våre hender.

    Men man kan snakke om forbruk og økonomi.

    "Alle de andre"


    - Alle i klassen har kul mobil, det er bare jeg som har mobil fra juratiden.

    Mange unge blir tidlig gode på følelsesmessig utpressing. Alle de andre er som regel fetteren til bestekompisens storebror.

    - Det går an å spørre om det faktisk er riktig at alle andre har - for ofte tar de unge litt ekstra i - og snakke om å hva som gjør en populær. Og man kan komme frem til kompromisser som er levelige for familien, mener Steinar Lem.

    - Jeg kjøper gjerne klær på WOW, sier Vibeke Bjørntvedt, men det er fordi det er relativt overkommelig. Jeg vet at datteren min ønsker seg et Burberry-hårbånd, men hun kan få noe som ligner i stedet. Og det er faktisk helt greit.

    Det er viktig at mitt barn har det som alle andre har

    Hvor viktig det er at ungene har det samme som alle andre bestemmes av foreldrenes alder og inntekt. Jo eldre foreldrene er dess mindre opptatt er de av at deres barn skal ha det samme som naboens. En undersøkelse gjennomført av SIFO i 2001 viser at 43 prosent av foreldre over 45 år synes ikke det er viktig at deres barn har det samme som andre, mens bare 26 prosent av foreldre under 29 synes det samme. Og jo mer de tjener dess mindre opptatt er de av det. Det er langt flere enslige foreldre som synes det er viktig at deres barn skal ha det samme som andre - kanskje fordi de føler seg sårbare?

    Den samme undersøkelsen viser at så mange som 35 prosent av foreldrene mener at barna i svært stor grad var utsatt for kjøpepress, og 25 prosent av dem mener barna i stor grad var utsatt for kjøpepress.

    Barneombudet anbefaler

  • Søk kunnskap om reklamens strategier og teknikker og lær barna å avsløre dem.
  • Vær kritiske som forbrukere og lær barna opp til det samme.
  • Gå sammen med andre foreldre for å diskutere problemet med kjøpepress og finn fram til felles kjøreregler når det gjelder lommepenger, forbruksnivå etc.

  • Vær bevisst på hvilke holdninger som formidles til barna; lær barna at materielle ting ikke er det viktigste i livet - men husk: som forelder er du en viktig rollemodell.
  • Lær barna at man må spare for å kjøpe det man har lyst på og at man må prioritere
    - man kan ikke få alt
  • Vis forståelse for at klær, sko og fritidsvaner er viktige faktorer i vår tid med tanke på å føle tilhøringhet og skape en egen identitet. Men vær tydelig på at det finnes en grense.
  • Hva synes du? Skal man gi etter? Hvor er det greit å betale for en genser til 14-åringen? Si din mening i debatten nederst på siden.

    AKTUELT