Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: 6PA/MAXPPP
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: 6PA/MAXPPPVis mer

Slik forebygger du kreft

Noen små endringer i de daglige vanene dine kan redusere kreftrisikoen drastisk.

Kreft er den viktigste årsaken til tapte leveår i Norge, ifølge Statistisk sentralbyrå. Sammen med hjerte- og karlidelser står sykdommen for over 60 prosent av alle dødsfall i Norge.

Mens dødeligheten av hjerte- og karlidelser fortsetter å falle, er det liten nedgang i dødeligheten av kreft. I hele verden får årlig ti millioner personer diagnosen kreft. Dersom vi ikke tar oss sammen og gjør noe, vil hele 15 millioner få en slik diagnose i 2020, spår Verdens Helseorganisasjon, WHO.

Det er imidlertid en rekke små ting du kan gjøre for å redusere din egen risiko for å få kreft. Vi har plukket ut noen av de enkle tipsene fra Reader's Digest og i tillegg lagt til noen egne:

1. Spis brokkolien din

Nå kan foreldre ha enda bedre samvittighet for å be barna spise opp brokkolien. Det er nemlig en kreftbekjempende grønnsak som vi burde spise regelmessig. Bare noen få ekstra porsjoner brokkoli i uka kan for eksempel beskytte menn mot prostatakreft, ifølge britiske forskere, melder Reuters.

Dropp imidlertid mikroovnen og damp den heller eller putt den i salaten. En spansk studie har nemlig funnet ut at det ødelegger 97 prosent av grønnsakenes kreftbeskyttende flavonoider.

2. Tilsett hvitløk i all mat

Hvitløk inneholder svovelstoffer som kan stimulere immunsystemets naturlige forsvar mot kreft. De kan også redusere veksten av svulster. Studier antyder at hvitløk kan redusere forekomsten av magekreft med så mye som en faktor på 12.

Les også: Hvitløk er hjertemedisin

3. Forfrisk deg med cantaloupe-melon

Skjær opp melonen og oppbevar skivene i en boks. Cantaloupe er en super kilde til karotenoider, som er en gruppe fettløselige gule til røde fargestoffer. Karotenoider finnes også i blant annet gulrot og nype og har vist seg å redusere risikoen for lungekreft betydelig.

4. Start dagen med litt blåbær

Bland inn en halv kopp blåbær i frokostblandingen din. Blåbær er nemlig proppfulle av antioksidanter, og på professor Rune Blomhoffs antioksidanttabell kommer de som nummer fem etter nyper, valnøtter, granatepler og krekling. Antioksidanter bekjemper de frie radikalene som kan ødelegge cellene våre og føre til blant annet kreft.

5. Smør tykt på med marinade

Når du griller kjøtt, kan det bli produsert en rekke ulike kreftframkallende kjemikalier. Forskere fra American Institute of Cancer Research har imidlertid funnet ut at det hjelper å dekke kjøttet med marinade. Det forhindrer nemlig direkte kontakt med flammene og dermed blir det ikke dannet like mange slike kjemikalier.

Les også: Slik griller du kreftsikkert

6. Bytt ut kjøtt med laks

Skal du grille, kan det også lønne seg å droppe kjøttet til fordel for litt feit og omega 3-rik fisk, som laks, ørret, makrell og tunfisk. Det kan redusere risikoen for både livmorhalskreft, leukemi, beinmargskreft og lymfekreft.

Les også: Slik øker kreftfaren

7. Få et kvarter sol på huden hver dag

Vitamin D kalles også solskinnsvitaminet, fordi sola er den viktigste kilden vår til vitaminet. Det er viktig å beskytte seg med solkrem, men sørg også for at sola rekker å slippe til i noen minutter før du smører deg. Flere studier har vist at for lite vitamin D øker risikoen for en rekke kreftformer, som brystkreft, prostatakreft og eggstokkreft.

8. Bruk kondom og hold deg til én partner

Jo flere sexpartnere en kvinne har, jo større er risikoen for at hun får humant papillomavirus, eller HPV. Det kan igjen føre til livmorhalskreft.

Les også: Ny vaksine mot livmorhalskreft

9. Ta en gåtur etter middagen

En 30 minutters gåtur er alt som trengs for å redusere risikoen for brystkreft, ifølge en studie fra Fred Hutchinson Cancer Research Center i Seattle. Studien viser at moderat trening reduserer nivået av østrogen, som er et hormon som bidrar til brystkreft.

10. Velg rødt

Rødbeter kan både gi deg et bedre sexliv, hjelpe mot leddgikt og minske risikoen for at du får hjerteinfarkt og blodpropp. De røde pigmentene i grønnsaken kan også forebygge kreft, ifølge Jonny Bowden, forfatter av boka 150 Healthiest Foods on Earth.

Les mer her: Maten du ikke bør droppe