<b>FIKK PENGENE: </b>David Guldager nektet for å ha bestilt SMS-tjenesten, og fikk til slutt 2.278 kroner tilbake.  Foto: PRIVAT
FIKK PENGENE: David Guldager nektet for å ha bestilt SMS-tjenesten, og fikk til slutt 2.278 kroner tilbake. Foto: PRIVATVis mer

Slik fikk han tilbake SMS-pengene

Følger du Davids eksempel er det håp etter kostbare SMS-tjenester.

SMS-tjenester har et frynsete rykte, med god grunn: De kan være kostbare, og abonnementer på slike tjenester inngås ofte uten at forbrukeren forstår det. Mange nordmenn opplever derfor å få høye telefonregninger de ikke forstår noe av. Og mange klager. Med ulikt hell.

Dette fikk Dinside-leser David Guldager erfare. Siden i fjor vinter har telefonregningene hans vært unormalt høye. Da han på én måned betalte 650 kroner for én innholdstjeneste forstod han at noe var alvorlig galt.

- Det kunne ikke stemme, sier Guldager til Dinside.

Det viste seg at regningene kom fra en tjeneste som sendte han fotball- og rallyresultater på SMS. Som han nekter for å ha bestilt.

Han tok derfor affære, og fikk gjennomslag. Slik kan du få det samme:

ANSVAR: Operatøren må ordne opp. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


1. Klag til operatøren

Slike tekstmeldinger kommer ofte fra korte telefonnumre. Sliter du med å se hvem som sender dem, kan du sjekke hvem som eier kortnummeret på for eksempel søke det opp på 02139.no. Der finner du også kontaktinformasjon.

Men: Det er operatørens ansvar, altså for eksempel Telenor, Netcom og Chess.

Det har Forbrukerombudet understreket gang på gang. Det er nemlig operatøren som krever inn pengnee, og operatøren som må stå økonomisk ansvarlig i for eksempel Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.

Derfor tok også Guldager klagen sin til nettopp operatøren.

Husk: Send "STOPP" for å stanse SMS-tjenesten

BRUK TEKST: Klag skriftlig. Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS Vis mer


2. Klag skriftlig

- Jeg liker ikke tyveri og urettferdighet, så jeg kjemper til siste ende i slike saker, forteller Guldager.

Først tok han noen telefoner, men etterhvert ble klagingen gjort per e-post. Det var lurt.

En skriftlig klage er det eneste som virkelig kan dokumenteres, og som står seg om saken går videre i klageapparatet.

Husk: SMS-tjenester skal ha fortalt deg alt før abonnementet inngås

FIKK DETTE: Men tallene viste bare betalingene, ikke noen inngått avtale. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


3. Krev dokumentasjon

«Jeg vil ha tidspunkt på når avtalen ble opprettet, IP-adresse til personen som har opprettet den og hvilket abonnement det er snakk om» skrev Guldager til operatøren sin.

Operatøren måtte dermed ta spørsmålet videre til innholdsleverandøren.

«Finner det litt pussig at han etterspør hva dette er? :)» stod det blant annet i svaret fra leverandøren til operatøren, uten noen dokumentasjon på avtaleinngåelsen.

Kan ikke operatøren dokumentere at det foreligger en avtale mellom deg og innholdsleverandøren, kan heller ikke operatøren kreve pengene fra deg. Så enkelt er det.

Husk: Nekter du å betale regningen, kan den heller ikke sendes til inkasso

SETT KRAV: For å få noe må du kreve noe. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


4. Krev pengene

I samme e-post hvor operatøren innrømmet at leverandøren ikke kunne dokumentere avtalen, sa operatøren at de ville gjøre som Guldager krevde: Å få pengene tilbake. Dette gjaldt hele perioden da Guldager hadde vært kunde og mottatt de uønskede tekstmeldingene. 2.278 kroner totalt.

Fra starten av bør du derfor være klar og konkret på hva du krever. Og du usikker på hvor mye du kan kreve, bør du heller kreve for mye enn for lite.

Du kan finne deg selv i en «prute-situasjon», for eksempel om operatøren sier du burde sagt fra tidligere. Men operatøren i Guldagers tilfelle hang seg aldri opp i at faktureringen hadde foregått over lang tid uten at Guldager hadde tatt kontakt. Da var det også bra at han hele tiden hadde krevd hele beløpet tilbakebetalt, ikke bare fra den siste tiden.

Husk: Får du ikke gjennomslag hos operatøren, har du en nemnd som kan hjelpe deg

FØLG OPP: Han sendte langt fra bare én e-post. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


5. Ikke gi deg

- Jeg har lest om andre som ikke har vunnet deres sak. Men jeg tenkte at jeg ikke skulle gi opp uten en kamp, sier Guldager til Dinside.

Selv om denne artikkelen kanskje gir uttrykk for at det gikk på 1-2-3 å få tilbake pengene, var det mange telefonsamtaler og e-poster som måtte til før kravet gikk gjennom. Så ikke gi deg.

- Jeg er ikke en person som gir opp slike saker, smiler Guldager, som nå kanskje ikke er 2.278 kroner rikere, men i alle fall ikke 2.278 kroner fattigere.