Slik får du treningslyst

Sliter du med å komme i gang med trening? Kanskje du mangler viktige fettsyrer?

I høstmørket fristes mange mer av kosekvelder under pleddet enn harde treningsøkter. Men det er ikke nødvendigvis latskap som gjør at sofaen frister mer enn treningsstudioet.

Du mangler kanskje omega 3 og omega 6.

Kroppen trenger fett. Fettet vi trenger finnes - dessverre - ikke i sjokolade, potetgull eller kake. Dette fettet er usunt og gjør kroppen slapp og fet. Det er det sunne fettet vi trenger, fettet som gir deg mer energi. Det sunne fettet er også sunt for hjertet, huden og leddene.

Omega 3 og omega 6 er eksempler på sunne fettsyrer. Kroppen kan ikke produsere disse selv, og derfor må vi selv tilføre kroppen fettsyrene.

Fettsyrer som omega 3 kan også brukes hvis du vil ned i vekt. Det sunne fettet jobber nemlig motsatt av det usunne fettet, ved å stimulere fettforbrenningen. Mangel på disse fettsyrene kan føre til vektøkning, fordi kroppen merker at den mangler riktig næring, og dermed setter ned forbrenningen. Når du har nok av fettsyrene, trenger ikke kroppen holde på opplagret fett.

Her er noen tips for å få i seg mer omega 3 og -6.

Fet fisk
Makrell i tomat, høstmakrell, kryddersild, ørret, laks, vårmakrell, kveite, sardiner, ål og torsk inneholder mye omega 3.

Tran eller kapsler
Tran i flytende form er en like god kilde til omega-3 som fisk. Trankapsler er også et alternativ.

Udo’s Choice
Oljen inneholder plantefrø som kilde til omega 3 og -6. Oljen er laget økologisk og er hundre prosent naturlig. En dansk studie har vist at oljen forbedrer sportslige prestasjoner.

Valnøtter
Nøttene inneholder 40-60 prosent fete oljer, ifølge Urtekildens planteleksikon. I tillegg inneholder valnøtter vitamin A, B, C, kobber, jern, magnesium, kalium, selen og sink.

 

Mozon.no, 04.10.2006