Slik får du løpelyst

Ikke legg bort joggeskoene selv om høsten er her. Disse tipsene gjør det fristende å komme i form.

Høsten merkes for alvor nå i september. Dagene er blitt kortere, kaldere og mørkere. Samtidig er det mindre fristende å ta på seg joggeskoene sine.

Men selv om sommeren går mot veis ende, betyr ikke det at løpesesesongen må få et påtvunget opphold.

Her kan du lese en rekke typiske unnskyldninger, innvendinger og argumenter vi kommer med på høsten, og høre hva ekspertene svarer.

Det danske magasinet Fri.dk, som Berlingske Tidende står bak, har snakket med innehaver av nettstedet Motion-online, Morten Zacho, og tidligere elitehåndballspiller og forfatter Marianne Florman.

Les også:
Her er de beste løpeskoene
Løp lenger med musikk
Mat for løpere

Løping om vinteren

Legge du joggeskoene på hylla om høsten og vinteren? (Avsluttet)
Nei, jeg løper året rundt, og er like blid og glad.(36%) 81
Jeg løper ikke.(28%) 64
Jeg løper året rundt, men det begynner å bli tyngre nå.(28%) 63
Ja, jogging er kun for sommeren!(9%) 20
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Kaldt!

Unnskyldning 1:
Jeg vil gjerne fortsette å løpe ute, men det er så kaldt.

Dårlig unnskyldning, mener Zacho. Han anbefaler deg til å ikke spare inn på treningstøyet, men å kjøpe gode klær i en spesialbutikk.

Det optimale er å ha funksjonelle langbeinte og langarmede klær i nylon. Ikke ta på deg for mye, sørg heller for at du er litt kald i starten, for du blir jo rask varm!

- Faktisk kan du få noen av dine beste løpeturer når du minst venter det, en halvkald høstdag i duskregnet, sier han.

Florman mener du kan komme langt med en softshelljakke, superundertøy og varme sokker. Hun presiserer også at hvis du i løpet av sommeren har kommet inn i en god rytme og fått gode løpevaner, er det viktig å holde på dette.

Lokk frem løpelysten

Dårlig humør

Unnskyldning 2:
Været påvirker humøret mitt. Jeg klarer ikke å ta meg sammen og komme meg ut.

Her mener Zacho det er viktig å planlegge – for eksempel ved å sørge for at du løper når det er lyst. Faktisk kan litt lys i ansiktet hver dag forebygge vinterdepresjoner, mener han.

Avtal å løpe sammen med noen andre, så blir det ikke så lett å snike seg unna.

Florman legger til at det handler om den gode opplevelsen av å komme seg ut – at du blir glad.

- Hvis du vet du blir glad av å løpe, er det lettere å komme seg ut, sier hun, og anbefaler å føre en humørdagbok eller skrive små notater i kalenderen sin om hvordan du har det etter en løpetur.

Les også: Le deg frisk med latteryoga

Ingen flere mål

Unnskyldning 3:
Jeg har trent meg opp til et løp, men nå som det er overstått har jeg ingen flere mål.

- Vi sier gjerne at det er dyrt å bygge opp, men det er billig å vedlikeholde formen. Det koster mange krefter å komme i god form. Derfor er det viktig å holde det ved like, og ikke løpe mindre enn én til to ganger i uken, sier Zacho.

For hvis ikke, blir det som å starte forfra hver gang du er ute og løper, legger han til. Det går jo an å kutte ned på antall kilometre, og likevel holde på formen! Det som er viktig er at frekvensen og tempoet er den samme.

Er du blant dem som jobber best når du har noen mål å strekke deg etter, så gjelder det å stadig vekk sette seg nye mål, er oppfordringen til Florman.

- Det finnes små løp på høsten og vinteren, og dessuten kan du sette deg personlige mål. For eksempel at du skal klare å løpe fem eller ti kilometer raskere, sier hun, og legger til at de fleste har problemer med å motivere seg når de ikke har noen mål.

For travel til å trene

Formen på vei ned

Unnskyldning 4:
Jeg har allerede begynt å ta bilen eller bussen til jobben, så grunnformen min er allerede blitt dårligere.

Dette er klassisk for høsten og vinteren: Du skjærer ned på den daglige aktiviteten – sykler ikke til jobben og går ikke lange turer.

Da gjelder det å ta en ekstra titt på kaloriinntaket, ifølge Zacho.

- Og du bør absolutt finne motivasjonen til å være fysisk aktiv, sier han, og legger til at det gjelder både det å røre på seg i løpet av hverdagen og å ha faste treningsrutiner.

Sats på smugmosjon

Florman presiserer at vi bor ikke på Nordpolen.

- Det gjelder å ha en strategi hele veien. Hvis du elsker å svømme eller gå på spinning, eller gjerne vil spille badminton med en venninne, så er det nettopp det du skal gjøre, sier hun.

Les også:
Her er de beste løpeskoene
Løp lenger med musikk
Mat for løpere