Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto: Illustrasjonsfoto: ColourboxVis mer

Slik får du bedre forbrenning

Gulrotens reise gjennom kroppen tar et døgn, mens en godteribit er borte på en halvtime- og du er like sulten.

En gulrot, som er full av næringsstoffer, styrker immunforsvaret og gjør deg mett, mens godteri kun vil gi deg et sukkerkick og gjøre deg fort sulten igjen.

Les også: Fyr opp forbrenningen

Raske og langsomme karbohydrater
Det er derfor viktig at du opprettholder forbrenningen lenger ved å velge riktig mat. Såkalte raske karbohydrater, som finnes i godteri, loff og brus, gjør at metthetsfølelsen kommer raskt, men avtar fort.

Test deg selv: Drikker du deg fet?

Mat som inneholder langsomme karbohydrater, som frukt, grønnsaker, bønner og kornprodukter gir en langsom og jevn stigning av blodsukkeret og gjør at du føler deg mett lengre. Vil du spise sunt, bør du basere kostholdet ditt på langsomme og middels raske karbohydrater.

En godteribit kan brytes ned i kroppen på en halvtime og vil gjøre deg fort sulten igjen. Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox Vis mer


Her ser du hvor forskjellig langsomme (gulrot) og raske (godteri) karbohydrater påvirker kroppen din:

Munnen
Gulrot: Må tygges godt, noe som gir en metthetsfølelse.
Godteri: Kan svelges nesten hel og gir ingen metthetsfølelse.

Magesekken
Gulrot: Inneholder mye fiber og komplekse karbohydrater som brytes ned saktere. Dette gjør at du føler deg mett lenger.
Godteri: Brytes allerede ned i magesekken og gjøres om til sukkervann som ikke vil gi deg en metthetsfølelse.

Tynntarmen
Gulrot: Brytes langsomt ned til enkle sukkerarter ved hjelp av enzymer. Kostfibrene brytes ikke ned her, men gir en metthetsfølelse, mens proteinene brytes ned til aminosyrer og vitaminer og mineraler absorberes.
Godteri: Sukkeret absorberes med en gang slik at blodsukkeret og insulinet økes. Du vil få et sukkerkick, men vil fort bli trøtt og sulten igjen.

Tykktarmen
Gulrot: Kostfibrene brytes ned til korte fettsyrer. Dette gjør at tarmfloraen opprettholdes og motvirker infeksjoner, allergi, forstoppelse og tarmkreft.
Godteri: Nå er det ingenting igjen av godteribiten, så tykktarmen har ingenting å jobbe med, noe som kan føre til forstoppelse.

Les også: Få forbrenningen på gli

Kilde: alltommat.se