Slik bytter du julegavene

Ikke fortvil selv om din omgangskrets har overgått seg selv i smakløse julegaver. Med vår bytteguide blir du romjulas seierherre.

Skal du bytte julegaver i år?

(Avsluttet)
Ja(63%) 290
Nei(26%) 121
Tror ikke det(11%) 50
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hvorfor kan du bytte? Bytteretten er ikke lovfestet, men er et resultat av den praksis som har utviklet seg mellom kundene og butikkene.

Hva kan du bytte?

De enkleste produktene å bytte er de typiske gaveartiklene som f.eks. klær, bøker, smykker, sølvtøy, leker og CD'er.

Mange butikker legger ved et byttebevis når du kjøper julegaver. Det er absolutt å anbefale, ettersom det fjerner enhver tvil om at du kan bytte produktet.

Vilkår:

  • Varen må være ubrukt og uskadet. Gjenstander som er levert i sveiset plastemballasje bør mao. ikke åpnes.
  • Visse varer byttes ikke av hygieniske grunner. Dette gjelder f.eks. undertøy og badetøy som ikke er levert i forseglet forpakning.

Når må du bytte?

Du må bytte varene innen "rimelig tid", og denne grensen er diffus. Vi anbefaler derfor at du bytter julegavene i romjulen. Er du bortreist i romjula bør du bytte den første uken i januar.

Husk at mange store forretningskjeder har egne regler med 8 til 30 dagers bytterett hele året, det gjør at du har litt bedre tid. Også enkelte småbutikker strekker seg langt når det gjelder julegaver. Ikke så rart kanskje - god service gjør at du handler der neste jul også.

Husk at varene skal byttes i den butikken de er kjøpt. Det kan hende at butikken ber deg om å sannsynliggjøre at du har kommet til riktig sted. For å unngå tvil om dette kan du betale varene med kort, da vil beløpet og butikkens adresse på kontoutskriften være et godt bevis.

Trenger du kvittering?

Nei, de færreste av oss legger med kvitteringen når vi gir bort julegaven.

Det kan imidlertid være en fordel å ha la strekkoden (uten prisen) følge med gaven. Som nevnt ovenfor er det absolutt beste å ha et byttebevis.

Utgangspunktet er at butikken bare kan forlange kvittering dersom de på forhånd har gjort kjøperen oppmerksom på at de krever det.

Kan butikken begrense din bytterett?

Ja, det kan de gjøre. Butikken kan for eksempel med full rett si at "utsalgsvarer ikke byttes". I følge Forbrukerrådet må imidlertid slike unntak fra "bytte-sedvanen" være godt synlig i butikken.

Kan du be om penger?

I utgangspunktet er svaret nei. Bytteretten gir deg ikke rett til å få pengene tilbake når det dreier seg om en feilfri vare. Du har derfor valget mellom å ta ut en vare som forretningen har, eller eventuelt motta en tilgodelapp.

Velger du tilgodelapp, må du huske på at de aller fleste tilgodelapper er tidsbegrensede. Pass derfor på at du innfrir tilgodelappen innen den angitte fristen, ellers taper du retten til å utnytte dens verdi.

Romjulssalget og byttepris

I romjula er det vanligvis store prisnedslag, og mange er usikre på hva de da kan kreve. Den genseren som ble kjøpt til 500 kroner, koster nå plutselig ikke mer enn 250 kroner. Hva har du egentlig krav på?

Bytteretten er i realiteten ment å gi deg rett til å bytte vare mot vare. Det innebærer at du ikke kan kreve å innlevere en vare og få to tilbake. I utgangspunktet må du derfor akseptere å få en vare i bytte, til den salgsprisen din gave har på byttetidspunktet.

MERK: Denne praksisen varierer fra butikk til butikk, er du heldig kan du altså oppleve å få to gensere i stedet for en. Enkelte butikker velger også å gi deg en tilgodelapp på full verdi, men da har de normalt satt som betingelse at tilgodelappen ikke brukes før etter at salget er over.

Ved netthandel og postordre har du angrerett

Er din julegave kjøpt på Internett, postordre, eller ved dørsalg og telefonsalg har du i tillegg angrefrist. Angrefristloven gjelder imidlertid ikke ved kjøp i vanlige butikker, bare i de situasjonene som nevnt ovenfor.

Når du mottar en gave som er kjøpt via et slikt "postordresalg", skal det følge med et angrefristskjema, der du må du melde fra til selgeren om at du vil gå fra kjøpet innen 14 dager.

Har selgeren glemt å sende med et slikt angrefristskjema utvides denne angrefristen til hele tre måneder. Det skulle vel holde for de fleste av oss.

Bruker du angretten etter å ha handlet i en nettbutikk eller på postordre, må du imidlertid betale returportoen selv. Ved dørsalg og telefonsalg er det selgeren som skal betale returportoen.

Å bytte er ikke det samme som å reklamere

Det er viktig å skille ordningene med bytte av feilfrie varer, fra de klare rettighetene Kjøpsloven gir deg hvis gaven har feil eller mangler. Når du bytter skal butikken problemfritt kunne legge varen ut til nytt salg, og har dermed rett til å kontrollere at produktet er i orden.

Dersom du imidertid mener at varen har en feil eller en skade blir det noe helt annet. Dette vil du jo normalt ikke oppnå før etter at produktet er pakket ut av emballasjen og prøvet.

Her er det med andre ord viktig å skille.