Vis mer

Slik bruker vi matpengene

Kjøtt er den matvaregruppa som legger beslag på den største andelen i nordmenns matvarebudsjett.

Vi kjøper kjøtt for snaut hver fjerde matkrone, viser tall fra rapporten Utviklingen i norsk kosthold 2007 utgitt av Sosial- og helsedirektoratet.

Hva bruker du pengene til? Sett opp budsjett her!

I gjennomsnitts-husholdningen går litt mer enn hver tiende disponible krone til mat og drikke som vi nyter i hjemmet. Tar vi med utgifter til alkohol og restaurantbesøk, bruker vi i gjennomsnitt 16,2 prosent av pengene våre på mat og drikke.

Kjøtt er fortsatt den matvaregruppen som har den største andelen av matvarebudsjettet, og vi bruker tre-fire ganger så mye penger på kjøtt som på fisk

Les også:Dropp kjøttet for miljøets skyld

Sukkerholdige varer populære

Sukkervarer og leskedrikker utgjør nå en større andel av forbruksutgiftene (1,9 prosent) enn matvaregrupper som henholdsvis brød og kornvarer (1,7 prosent) og meieriprodukter og egg (1,7 prosent).

Vi er langt mer tilbøyelig til å bruke penger på søtsaker enn havets gleder. Utgiftene til sukkervarer og leskedrikker var i siste periode nesten tre ganger så store som utgiftene til fisk.