<b>PERSONVERN:</b> I mange tilfeller må du godta personvernvilkårene for å kunne handle i en nettbutikk. Foto: ILLUSTRASJON
PERSONVERN: I mange tilfeller må du godta personvernvilkårene for å kunne handle i en nettbutikk. Foto: ILLUSTRASJONVis mer

Slik bruker nettbutikkene din informasjon

Gir informasjonen videre utover landegrensene.

Forbrukerorganisasjonen Sveriges Konsumenter har sett nærmere på personvernvilkårene til tolv nettbutikker, hvorav flere også finnes i Norge.

De er skeptiske til butikkenes personvernvilkår, og trekker blant annet frem at nettbutikkene lagrer informasjon om deg i flere år, som de kan selge videre til andre firmaer.

Problematiske vilkår

I rapporten I agree - men till vad? går Sveriges Konsumenter gjennom personvernvilkårene til 12 store nettbutikker.

De trekker fram fem hovedproblemer ved nettbutikkenes personvernvilkår, som du må akseptere for å bli kunde:

Direktør i datatilsynet, Bjørn Erik Thon. Foto: DATATILSYNET Vis mer

  1. I de fleste tilfeller må du ikke aktivt krysse av for at du aksepterer selskapets personvernspolicy. Når du handler eller oppretter en konto i nettbutikken, regnes du for å automatisk ha akseptert deres personvernpolicy og hvordan de samler inn, tar vare på og sprer din personlige informasjon.
  2. Viktige vilkår blir bakt inn i lange, kompliserte tekster, som du aldri hadde samtykket til om du hadde lest all teksten nøye. I mange tilfeller kan du heller ikke bruke siden om du ikke godtar til vilkårene, eller er innlogget.
  3. At du aktivt samtykker i at en nettbutikk samler inn og lagrer dine personopplysninger, burde ikke dette bety at dette automatisk åpner for å videreformidle informasjonen til andre selskaper.

  4. Avregistrering tar lang tid, i noen tilfeller lagrer de informasjon om deg i opptil fem år.
  5. Butikker krever informasjon som er unødvendig for å selge deg varen, som personnummer.
  6. Slik følger Facebook med på hvem du ringer til

    Norske personvernregler

    Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, sier til Dinside at de ikke har undersøkt norske nettbutikkers vilkår slik de har gjort det i Sverige, men at han antar at det er ganske lik praksis i Norge.

    Han påpeker at nettbutikkene har lov til å innhente personopplysninger, men at det er regler for hvordan informasjonen skal brukes.

    - Et viktig prinsipp er at et selskap ikke skal be om mer info enn de trenger for å selge varen, sier Thon.

    Vanskelig å forstå hva man sier ja til

    Skal et selskap innhente ekstra informasjon, som fødselsnummer og telefonnummer, skal det være en årsak til dette. Dessuten skal ikke informasjon brukes videre hvis du ikke har samtykket til det selv.

    Hvor ofte leser du vilkårene du godtar?

    (Avsluttet)
    Sjeldent eller aldri(72%) 1773
    Av og til(18%) 429
    Ofte eller alltid(10%) 244
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


    - Hvis du samtykker til det, kan informasjonen selges videre. Samtidig er det ikke alltid like lett å forstå hva man egentlig samtykker til, sier Thon, og viser til lange, kompliserte vilkår.

    Også i den svenske rapporten kunne de vise til eksempler på vilkår på opptil seks sider - som de færreste faktisk leser. Bjørn Erik Thon tror dessuten en av hovedutfordringene for folk flest er at de mister kontroll over egne opplysninger.

    - Du gir kanskje info til selskap X, uten å tenke over at de gir informasjonen videre til selskap Y.

    Les hvordan Dinside tidligere har avslørt lagring av kundeservice-chat

    Disse nettbutikkene er undersøkt

    Blant de tolv nettbutikkene Sveriges Konsumenter har undersøkt nærmere, finner vi blant annet IKEA, CDON, Ellos, Bauhaus, Nelly, Booking.com og Zalando.

    IKEA Norge sier til Dinside at de følger alle norske lover og regler og håndterer personopplysninger i tråd med Personvernloven og Datatilsynets instruksjoner.

    DELER INFO: Ifølge IKEA Norge deler du informasjon med leverandører for å bedre kundenes handleopplevelse. Er du inaktiv, slettes info om deg etter to år. Foto: ILLUSTRASJON Vis mer


    Jan Christian Thommesen, kommunikasjonssjef i IKEA Norge, forteller at de kun samler inn informasjon de trenger for å forbedre handleopplevelsen deres.

    - Kan du si noe konkret om hvilke personlige opplysninger dere samler inn, og hvordan dere bruker disse, til å forbedre handleopplevelsen deres?

    SLETTES ETTER TO ÅR: IKEA tar vare på dataene i to år, og lover at det ikke tar fem, slike rapporten sier. Foto: IKEA Vis mer


    - Det vil variere noe, men et eksempel er brukerprofiler på IKEA.no. Når man registrerer seg, lagres navn og telefonnummer, og man kan også legge inn adresse og foretrukne varehus. Dette gjør det enkelt å lagre så mange handlelister man vil og synkronisere disse med smarttelefon eller lignende når man skal på handletur i varehuset, forteller Thommesen.

    Gir info til leverandører

    Videre forteller han at de deler informasjon utover landegrensene.

    - For at vi skal kunne leve opp til vår avtale med kunden, for eksempel sende en katalog eller vare, så må vi gi enkelte opplysninger til andre selskaper innenfor IKEA-systemet og andre samarbeidspartnere, som leverandører og IKANO, som blant annet tilbyr IKEA-betalingskortet, forteller Thommesen i IKEA.

    IKEA sletter dataene til kunder som har vært inaktive i to år, ifølge Thommesen, og ikke etter fem år, slik den svenske rapporten hevder.

    - To år er satt som en grense for hvor lenge det er relevant for både kunden og oss å være registrert, da vi kan anta at vedkommende trolig ikke vil vende tilbake til oss, forteller han.