<b>MERKEVARE?</b> Din egen aktivitet på sosiale medier er med på å bygge opp din digitale merkevare, og kan gjøre deg attraktiv på jobbmarkedet, mener ekspertene. Foto: ILLUSTRASJON
MERKEVARE? Din egen aktivitet på sosiale medier er med på å bygge opp din digitale merkevare, og kan gjøre deg attraktiv på jobbmarkedet, mener ekspertene. Foto: ILLUSTRASJONVis mer

Slik bruker du sosiale medier som jobbsøker

Glem jobbannonsene: Det er sosiale medier som er tingen for å få seg ny jobb.

Tradisjonelt har jobbannonser i avisene, på Nav.no og Finn.no, vært stedene for å finne ledige jobber. Den tiden kan være forbi, skal vi tro høyskolelektor Cecilie Staude ved Handelshøyskolen BI. Hun tror rekruttering gjennom den tradisjonelle jobbannonsen er i ferd med å gå ut på dato.

Men hvis jobbannonser ikke er tingen, hvor finner man da de ledige jobbene?

Les også hvordan du skriver jobbsøknad

Færre jobbannonser på Nav.no

«- Det kan være nettopp den tweeten som gjør deg synlig for en arbeidsgiver. Cecilie Staude, høyskolelektor»


Johannes Sørbø i Nav bekrefter at de har merket at bedriftene i mindre grad bruker Nav.no til å legge ut stillingsannonser enn før.

- Det henger blant annet sammen med større konkurranse fra andre aktører på nett, som Finn.no, men det har nok også blitt vanligere at bedrifter bruker egne hjemmesider og/eller sosiale medier til å lyse ut ledige stillinger, sier Sørbø til Dinside.

Samtidig vil dette variere fra bransje til bransje, og Sørbø minner om at det innen offentlig sektor er det lovpålagt å lyse ut stillingene offentlig.

Han tror og bruken av sosiale medier kan også føre til at flere får vite om jobbene enn før.

Hvor fant du jobben du har i dag?

(Avsluttet)
I jobbannonsene(73%) 850
På nettsidene til bedriften(19%) 221
I sosiale medier(8%) 90
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Mange har for eksempel benyttet egne nettverk eller ansatt personer som selv har tatt kontakt med bedriften. Det at flere nå bruker egne hjemmesider og sosiale medier, kan bidra til at flere av stillingene kommer i kanaler som mange har tilgang til, sier Sørbø.

LES OGSÅ: Disse jobbene er det flest av akkurat nå

Flere bedrifter bruker LinkedIn

Kathe Arnesen i Nordic Media Team, som blant annet holder foredrag om hvordan man bruker LinkedIn riktig, sier til Dinside at mange bedrifter og rekrutteringsbyråer hun har jobbet med de siste årene, satser tungt på å bruke LinkedIn mer og mer i rekrutteringsprosesser.

Dette gir ifølge Arnesen et klart signal til jobbsøkere om at de også bør være der - uansett bransje.

- For fem-seks år siden var det kanskje viktigst for de med høyere utdannelse, men nå brukes det som en del av rekrutteringsprosessen for de fleste bransjer, sier Arnesen.

Men det er ikke sikkert det er nok med en profil på LinkedIn.

Husk de andre sosiale mediene

Høyskolelektor Cecilie Staude. Foto: HANDELSHØYSKOLEN BI Vis mer


Cecilie Staude ved Handelshøyskolen BI, mener det er miksen av sosiale medier og hvordan man bruker disse, som har mest å si for en som vil gjøre seg synlig hos potensielle arbeidsgivere.

- Jeg tror LinkedIn er litt oppskrytt, siden det er en relativt statisk plattform hvor mange kun byr på blankpolerte CV-er. Det er likevel viktig å bruke LinkedIn, men i kombinasjon med aktivitet på andre sosiale medier, påpeker Staude.

Aktivitet på Twitter er ett eksempel på dette, hvor man tydeligere viser hvem man er, ytrer meninger og setter en agenda. Hun viser også til at flere og flere næringslivsledere er på Twitter.

For å gjøre seg synlig, bør man eksempelvis delta i forum innen aktuelle bransjer, være aktiv på profiler til arbeidsgivere man er interessert i, kommentere på blogginnlegg eller svare på en tweet fra adm.dir i selskap man kunne tenke seg å jobbe for.

- Det kan være nettopp den tweeten som gjør deg synlig for en arbeidsgiver, sier Staude.

Les også hvordan Kristin fant drømmejobben via Twitter.

Slik styrker du din merkevare

Hans-Petter Nygård-Hansen. Foto: KJARTAN HAUGEN Vis mer


Hans-Petter Nygård-Hansen, som står bak egen blogg om blant annet personlig merkevarebygging, påpeker at internett og sosiale medier egner seg godt for å styrke egen merkevare.

- Det er mye en jobbsøker kan bruke sosiale medier til for å gjøre seg selv attraktiv i arbeidsmarkedet, sier Nygård-Hansen, og gir følgende råd:

  • Hva du skriver, kommenterer og ytrer fra dag til dag er med på å bygge opp - eller rive ned din personlige merkevare. Vær autentisk og geniun - offline og online.
  • Definer din egen merkevare - hvordan vil du at andre skal oppfatte deg, hva skal du bli kjent for?
  • Gjør deg opp en formening om hvor du har lyst til å jobbe. Engasjer deg med disse i sosiale medier - både med selskapssidene, men også med medarbeidere. Det er enklere å kommunisere med mennesker enn det er med selskaper.
  • Demonstrer fleksibilitet, tenk linje fremfor hierarki. Karakter og holdning kan i mange tilfeller slå karakterer. Matcher du selskapets behov både faglig og verdimessig er det et stort pluss og en fordel.
  • Vurder å få ut din kunnskap og dine erfaringer i form av en blogg.