Lag favorittmaten hjemme og få mer kontroll på hva den inneholder, råder ernæringsekspert. Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox
Lag favorittmaten hjemme og få mer kontroll på hva den inneholder, råder ernæringsekspert. Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto: Illustrasjonsfoto: ColourboxVis mer

Slik blir usunt sunt

Spar opptil 315 kilokalorier per porsjon ved å lage favorittmaten hjemme.

«Du har mer kontroll på hva maten inneholder av ingredienser når du lager det selv.»


Folkehelseinstituttet frykter at en fedmeepidemi kan være like rundt hjørnet. Tallene viser at mellom 14 og 22 prosent av norske menn, og mellom 13 og 20 prosent av norske kvinner har en kroppsmasseindeks (BMI) på over 30.

Nordmenns kjærlighet for frossenpizza og annen ferdigmat kan ha en stor finger med i spillet her. Men visste du at du kan kutte opptil 315 kilokalorier (kcal) per porsjon ved å lage favorittmaten hjemme i stedet?

Les også: Småspiser du deg feit?

Velg grove brød til hamburger og bruk kesam istedet for hamburgerdressing. Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox Vis mer


Lett å lage sunne varianter

- Du har mer kontroll på hva maten inneholder av ingredienser når du lager det selv, sier Unni Vada Coldevin, som er fagkonsulent for Grete Roede AS, til DinSide Helse.

Og den gode nyheten er at du ikke trenger å kutte ut pizza og hamburger helt. Det er lett å lage sunne varianter av disse rettene:

- Til hamburger bruker du grove brød og svine-, kylling- eller karbonadekjøttdeig i stedet for vanlig kjøttdeig. Velg en lettere dressing med kesam fremfor hamburgerdressing, som er en skikkelig kaloribombe! Lag pizza med en litt grovere bunn og lettere ost. Med noen justeringer, kan du spare mange unødvendige kalorier og usunt fett uten at det går på bekostning av verken smak eller metthetsfølelse, fortsetter Coldevin.

Hun råder dem som vil være sunn og som samtidig spiser ferdigmat, til å ta en titt på ingredienslisten og sammenligne mat i samme kategorier.

Les også: Bli slank med håndflatemetoden

Coldevin har hjulpet oss litt på vei ved å sammenlikne kaloriinnholdet i noen av våre mest populære ferdigretter med smakfulle hjemmelagde retter tatt fra www.vektklubben.no:

Kjøttboller, fløtesaus og potetstappe (Fjordland) versus hjemmelagde kjøttboller og saus

Fagkonsulentens vurdering: Den hjemmelagde varianten er laget med tomatsaus i stedet for fløtesaus. Det er klart at en fløtesaus og en noe kraftigere potetstappe med helmelk og fløte drar opp kaloriinnholdet i middagen betraktelig.

Ved å lage kjøttboller av mager svinekjøttdeig, en lett tomatsaus og en hjemmelaget potetmos med lettere melk og litt mindre margarin, vil du spare mange kalorier. Denne hjemmelagde middagen gir 415 kcal, mens ferdigkjøpt fra Fjordland inneholder 730 kcal.

Antall kilokalorier spart per porsjon med hjemmelagde kjøttboller:

315

Sjekk oppskriften her

Nudler med biff (Ferske Delikatesser) versus hjemmelaget wok med nudler

Fagkonsulentens vurdering: Her har vi sammenlignet 300 g nudler med biff som er kjøpt på butikk og 300 g hjemmelaget wok med nudler. Den kjøpte retten inneholder 630 kcal, mens en porsjon av hjemmelaget wok med nudler inneholder 380 kcal.

Dette utgjør en stor forskjell, men her vil jeg anta at den kjøpte inneholder en større andel nudler enn den hjemmelagde. Nudler inneholder relativt mye energi og kan derfor dra opp kaloriinnholdet atskillig. Den hjemmelagde inneholder magert kyllingkjøtt, mye grønnsaker og litt olje til steking.

Antall kilokalorier spart per porsjon med hjemmelaget wok med nudler:

250

Sjekk oppskriften her

Pizza Grandiosa versus hjemmelaget tacopizza

Fagkonsulentens vurdering: Det er vanlig å spise minst en halv Grandiosa, noe som tilsvarer omtrent 300 gram pizza. En halv Grandiosa gir 645 kcal.

Spiser du 300 gram hjemmelaget tacopizza, vil du få i deg 465 kcal. Med en grovere bunn, pizzafyll av magert kyllingkjøtt og lettere ost sparer du en god del kalorier og usunt fett. Uansett hva du velger, er det lurt å servere en grønn salat til.

Antall kilokalorier spart per porsjon med hjemmelaget pizza:

180

Sjekk oppskriften her

Fiskegrateng Gourmet (Findus) versus hjemmelaget fiskegrateng

Fagkonsulentens vurdering: Her har jeg sammenlignet 250 g hjemmelaget og 250 g kjøpt fiskegrateng. Den hjemmelagde fiskegratengen inneholder 260 kcal, mens den ferdiglagde fiskegratengen inneholder rundt 360 kcal.

Hjemmelaget fiskegrateng inneholder som oftest en større andel av mager fisk, noe som fort gjør utslag på et lavere kaloriinnhold. Den hjemmelagde inneholder i tillegg gulrøtter og en lettere saus, som også bidrar til til kaloridifferansen her.

Antall kilokalorier spart per porsjon med hjemmelaget fiskegrateng:

100

Sjekk oppskriften her

Big Mac Burger (McDonalds) versus hjemmelaget hawaiiburger

Fagkonsulentens vurdering: En Big Mac inneholder to burgere, dobbelt brød og ost, så her er selvfølgelig også størrelsen på burgeren avgjørende for det høye kaloriinnholdet på 495 kcal og så mye som 37 g fett!

Hawaiiburgeren er laget av karbonadedeig og fint hamburgerbrød er byttet ut med grovt. Den serveres også med en god del grønnsaker, mens ost er byttet ut med saftig ananas. Denne store hjemmelagde hamburgeren gir 410 kcal, og kun 12 g fett.

Antall kilokalorier spart per porsjon med hjemmelaget burger:

85

Sjekk oppskriften her

Lasagne (Findus) versus hjemmelaget kyllinglasagne

Fagkonsulentens vurdering: Her har vi sammenlignet 300 g kyllinglasagne med 300 g kjøpt Findus lasagne. Hjemmelaget inneholder 285 kcal, mens 300 g Findus lasagne inneholder 330 kcal. Det er noen kalorier i forskjell også her, og det antar jeg er på grunn av at det er brukt en lettere hvit saus samt lettere ost og mer magert kjøtt i den hjemmelagde lasagnen.

Antall kilokalorier spart per porsjon med hjemmelaget kyllinglasagne:

45

Sjekk oppskriften her