Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Slik blir pizza ja-mat

Trodde du pizza bare var usunn lørdagsmat? Med ekspertenes ”trylleformel” kan det tvert om bli den reneste helsebomben:

Pizza kan nemlig gi deg masse antioksidanter hvis du lager den på riktig måte, ifølge matkjemikere ved universitetet i Maryland. Det melder CNN.

Nøkkelen er å bruke sammalt hvetemel, steke pizzaen lenger på høyere temperatur og la deigen heve lenge, mener forskerne.

Antioksidanter er substanser som beskytter celler fra skade som kommer av ustabile molekyler, kjent som frie radikaler. Noen eksperter tror at antioksidanter kan redusere risikoen for kreft, hjertesykdom og andre lidelser.

Har du troen på antioksidanter? Ta en tomat!:

Varmere ovn

Tilgjengeligheten på antioksidanter økte med opptil 60 prosent ved lengre steketid og 82 prosent ved høyere steketemperatur.

Både steketid og temperaturer kan økes samtidig uten at pizzaen brenner seg, hvis man gjør det på en varsom måte, ifølge forskerne. De brukte ovnstemperaturer fra 204 til 287 grader Celsius, og steketid fra sju til 14 minutter.

Forskerne så også på gjæringstiden og fant at lange perioder, på opptil to dager, i noen tilfeller doblet deigens antioksidantnivåer.

Pizzaene i studien var lagd av sammalt deig. Forskerne understreker at siktet hvetemel inneholder mindre antioksidanter og sannsynligvis ikke vil gi den samme effekten.

Forskerne understreker også at fete toppinger som ekstra ost, pepperoni, pølse og kjøttdeig vil motvirke den gunstige effekten..

Les også: Sunne tips til handlelisten:

Forskningen ble nylig presentert på et møte i American Chemical Society i Chicago.

- Knip igjen på osten

Professor i mat- og ernæringsvitenskap Wenche Frølich ved universitetet i Stavanger sier det er kjent at tilgjengeligheten av mange antioksidanter øker med oppvarming.

- Vi vet også at grovt mel inneholder mye antioksidanter og at lang gjæringstid øker tilgjengeligheten av antioksidanter. Dette frigjør også mineraler, sier hun, men påpeker at det er uaktuelt for folk flest å heve deigen i to dager.

Klinisk ernæringsfysiolog Kirsti Bjerkan ved Aker universitetssykehus synes studien er spennende. Hun er opptatt av å understreke forskernes advarsel om fete pizzatoppinger.

- Man kan lett få opp antioksidantnivået på pizza hjemme på kjøkkenet ved å bruke grovt mel, tomater, eventuelt andre fargesterke grønnsaker og magert kjøtt. Har du i tillegg litt salat ved siden av, så er det nesten like sunt som et magert måltid. Men knip igjen på fet ost, anbefaler hun.

Sulten og sur på slankekur? Ikke nødvendigvis: