Slik blir fremtidens bank

Hvordan kommer fremtidens bank til å se ut? Bli med og ta en titt i glasskulen.

«- Det aller viktigste blir at du kommer til å ha banken i lommen.Johnny Albertsen, Fokus Bank.»


Hvordan ser banken din ut om ti år?

Det er selvsagt et vanskelig spørsmål å få et nøyaktig svar på, for de færreste av oss kan vel spå hvordan fremtiden blir. Likevel må man formode at de fleste bankene med respekt for seg selv har en plan, eller en strategi, om hvordan de tror og håper at fremtiden vil se ut i deres bransje.

DinSide har spurt landets aller største banker (målt etter forvaltningskapital) om hvordan de tror at banken deres ser ut i 2018: Hvilke tjenester er nye, hvordan ivaretas sikkerheten, har det blitt færre eller flere bankkontorer og hvordan vil banken generelt oppleves annerledes i 2018 enn i dag.

Bank slakter sparegrisen

Fortidsminner

Men aller først, før vi ser fremover: Hva har vært de største nyvinningene de siste ti årene?

- Nettbankene er det som virkelig har gitt oss et skift, og i tillegg er for eksempel pensjon blitt et mye større produkt. Bankene er også blitt mer kreative i forhold til spareområder, sier Johnny Albertsen, direktør for salgskanaler i Fokus Bank.

I Nordea og DnBNOR er det også hovedsakelig nettbankene som blir trukket frem.

- Nordeas forgjenger, Kreditkassen, var blant de aller første som tilbød nettbank på slutten av nittitallet. Det er helt klart et av de viktigste nye trekkene med banknæringen, sier Rune Sjøhelle, informasjonsdirektør i Nordea.

- Nettbanken, mobilbanken, sms-tjenester, fleksible rammelån og tilgang til verdens kapitalmarkeder og aksjemarkeder, er det største som har skjedd de siste ti årene, sier Nicolay Bruusgaard, informasjonssjef i DnBNOR.

Vi betaler mer i renter

Fremtiden i Nordea

- Av nye ting, tror vi mobiltelefonen blir mer og mer sentral, både i kontakt mellom kunde og bank og direkte i betalingssituasjonen, sier Rune Sjøhelle i Nordea.

Som en av de få bankene, tror Nordea ikke at antall bankkontorer vil bli redusert i løpet av den neste tiårsperioden.

Snart er det kanskje over og ut å hente penger i bankskranken... Foto: Colourbox.no. Vis mer


- Vi tror det vil være minst like mange bankkontorer i vår bank, men mange vil være rene rådgivingskontorer. Kundene vil fortsatt preferere en kjent relasjon, i tillegg til automatiserte tjenester. Dermed tror jeg også vi kommer til å se et større skille mellom fullsortimentsbanker som Nordea, og ulike typer nisjebanker, sier Sjøhelle.

Han tror at man vil ha funnet opp betalingsløsninger som er like brukervennlige som de bankkortene vi kjenner til i dag, men med en større grad av sikkerhet.

Informasjonsdirektøren i Nordea fremhever følgende punkter som "nyheter" vi vil få se i løpet av de nærmeste ti årene:

  • Ny funksjonalitet for mobiltelefon, for eksempel nye betalingsløsninger.
  • Flere og bedre banktjenester på web.
  • Mer standardisering i produktutviklingen.
  • Investeringer i utlandet, og derfor behov for smidige og kostnadseffektive betalingsløsninger.
  • Kundene må velge mellom å shoppe priser og være totalkunde (bekvemmelighet).
  • Kunden vil fortsatt preferere en kjent relasjon, men relasjonen må gi merverdi både for kunde og bank.
  • Det må etableres/vedlikeholdes tilpasset relasjon i alle kanaler.
  • Kundene vil hovedsakelig komme til banken basert på avtalt tid, og drop-in-kunder betjenes i kundesenteret.
  • Mindre kontanthåndtering.
  • Hvert kontor skal utvikles etter markedspotensialet/lønnsom drift.
  • Det vil finnes både fullsortimentsbanker og nisjebanker
  • Bankkontorene vil i større og større grad fremstå som rene salgs- og rådgivningskontorer.
  • Spar penger på fastrenten

    Fremtiden i Fokus

    Det er ikke sikkert at du går i minibanken med ditt kort om ti år... Foto: Colourbox.no. Vis mer


    - Det blir nok ingen revolusjon i forhold til de produktgruppene vi jobber med. Men det er i forhold til tilgjengelighet, løsninger og betjening av kunder at de viktigste endringene kommer til å skje, sier direktør for salgskanaler i Fokus Bank, Johnny Albertsen, og legger til:

    - Det vil bli mange flere elektroniske leveranser, eksempelvis vil lån bli elektroniske og papirløse. Det vil også være mulig å ordne med sparing papirløst. Kundene vil forvente å kunne få tingene gjort der og da. Som det er i dag, må kunden vente på at banken leverer.

    Albertsen fremhever videre at sikkerheten må gå foran smarte produktløsninger.

    - Sikkerheten om ti år, vil være på nivå med dagens. Og man vil helt sikkert heller begrense mulige løsninger, enn å la det gå på bekostning av sikkerheten, sier han.

    Direktøren forventer videre at det vil bli færre bankkontorer, og at disse vil få en noe annen funksjon enn de har i dag.

    - Det vil definitivt bli færre kontorer, og de vil definitivt være annerledes. De vil ikke være som i dag, med kasse og cash, men i høyere grad rene rådgivningskontorer som vil ligge i hvert lokalsamfunn.

    Albertsen spår mobilbanken en stor fremtid.

    - Det aller viktigste blir at du kommer til å ha banken i lommen. Akkurat det samme som du gjør i dag på pc, vil du kunne gjøre på mobilen. På nettet vil du også direkte kunne oppnå kontakt med rådgivere og eksperter, og nettbankene vil også bli annerledes, da det må finnes nye grensesnitt som kan møte den nye generasjonen på nettet, avslutter han.

    Han mener at den største utfordringen for bankene vil være at kundene vil kreve rask levering av tjenestene.

    Alle blir utsatt for ID-tyveri

    Fremtiden i DnBNOR

    - Det vil være flere tjenester og kanaler som gjør hverdagen enklere for kundene, for eksempel mobiltelefon - både som selvstendig betalingsinstrument og som verktøy for tilgang til nettbank. Vi tror mobilen langt på vei vil erstatte dagens bærbare PC, sier informasjonssjef i DnBNOR, Nicolay Bruusgaard, og legger til:

    Fremtidens bank

    Hva er dine forventninger til kvaliteten i bankene om ti år? (Avsluttet)
    Tror den blir bedre enn i dag(43%) 179
    Tror den blir dårligere enn i dag(37%) 154
    Tror den blir som i dag(21%) 86
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


    - Kundene vil i større grad betjene seg selv gjennom ulike kanaler etter hvert som flere tjenester blir tilgjengeliggjort. Internasjonalt samarbeid og regelverk vil gjøre det enklere å overføre penger over landegrensene. Dette omfatter for eksempel etablering av kundeforhold, lån og bestilling av bankkort og PIN-kode i nettbank eller med mobil.

    Bruusgaard tror på økt samarbeid for sikkerhet internasjonalt.

    - Bankvesenet i Norge og internasjonalt arbeider kontinuerlig med å ivareta sikkerheten. Det internasjonale samarbeidet for å møte internasjonal kriminalitet blir tettere. Næringen har kompetansemiljøer med lang erfaring i å forstå trusselbildet og vurdere hva som er nødvendige tiltak i takt med utviklingen. Det vil bli utviklet stadig bedre alarmsystemer for å avdekke mulige svindelforsøk og angrep, tror informasjonssjefen.

    Banken ser heller ikke bort fra at kundene i fremtiden kan bli identifisert via biometri, altså gjennom for eksempel identifikasjon via øyet eller fingeravtrykket.

    - Vi følger nøye utviklingen innen biometri. Det er mulig at biometriske data vil bli en del av morgendagens sikkerhetsløsning. Vi ser at aktører i andre bransjer allerede tester ut dette, sier Bruusgaard.

    Renta skal ned

    Bank i butikk

    Også bankkontorene til DnBNOR vil ha fått et endret innhold om ti år.

    - Vi er allerede i ferd med å innføre bank i butikk, men vi vil fremdeles ha et stort antall bankkontorer i Norge, men med endret innhold, det vil si flere kontorer som driver med rådgivning, salg av finansielle tjenester og serviceoppdrag, men ikke ordinær kontanthåndtering. På bankkontorene vil kompetanse bli gjort tilgjengelig ved hjelp av videooverføring, sier han.

    Helt generelt nevner Nicolay Bruusgaard følgende områder, som vil være annerledes om ti år, i forhold til i dag:

  • Bankkontorene vil ikke lenger ha kontanthåndtering som i dag, ettersom kundene i all hovedsak vil bruke mobilen, bankkortet og nettbanken til betalinger.
  • Internasjonaliseringstrenden vil medføre at bankene har løsninger på tvers av landegrensene, slik at kundene enkelt og raskt kan gjennomføre betalingstransaksjoner i store deler av verden.
  • Kundene blir i større grad sin "egen banksjef". De kan gjøre mer på egen hånd via mobil og nettbank, for eksempel bestilling av ulike produkter og forvaltning av fleksible rammelån.
  • Personlige relasjoner mellom bankmedarbeider og kunde vil fremdeles være viktig, men kommunikasjonen vil i større grad skje via elektronisk kanaler, for eksempel samnavigasjon på nettet, chat-løsninger og bildetelefon.

  • Utvalget av produkter og tjenester vil bli større. Produkter og tjenester som i dag er forbeholdt store institusjonelle aktører, vil bli tilgjengelige for mindre firmaer og enkeltpersoner. Dette gjelder spesielt mer komplekse finansprodukter.
  • Vi vil få flere skreddersydde produkter tilpasset ulike livssituasjoner. Søkelyset vil være rettet på automatisert rådgivning og beslutningsstøtte. Fremover vil vi se økt tilgjengelighet på tvers av kanaler (eksisterende og nye) og med et bredere produktspekter i hver kanal.
  • Hvordan tror du at fremtidens bank kommer til å se ut? Blir det en bedre eller dårligere bank - en mer eller mindre sikker bank? Diskuter dine spådommer om fremtidens bank.

    Mer bankstoff: