Slik blir du vårpigg

Det kan være vanskelig å komme til hektene etter en lang vinter. Her er noen råd til deg som ønsker en våryr kropp.

Etter en lang vinter og en vår som ikke ser helt ut til å komme, kan det for mange være vanskelig å få den vårgnisten de ønsker seg. Å komme seg etter vintertrøttheten kan ta tid, og mange føler seg slappe, selv om lyset begynner å bli værende lengre hver dag.

Du kan bryte denne negative tendensen du merker om våren. Aftonbladet gir tips for hvordan du skal bli piggere om våren.

Spis riktig
Fet fisk og skalldyr inneholder mye av fettsyrene DHA og EPA. Disse fettsyrene er viktige for at hjernen skal fungere. I tillegg er det viktig å få i seg nok serotonin, som påvirker humøret, søvnen og appetitten. Dette stoffet finnes blant annet i tomater, sjokolade og bananer. Det kan også være lurt å holde seg unna tobakk, alkohol og kaffe, som kan gjøre kroppen urolig.

Tilskudd
Det finnes mye energitilskudd som hjelper. Blant annet kan B-vitaminer forebygge mot depresjon. Ginseng forsterker immunforsvaret. Rosenrot hjelper konsentrasjonsevnen. Johannesurt beroligger deg og lindrer depresjon. Ènaxin gir ekstra energi og mental styrke.

Bevegelse
Trening er bra for kroppen. I tillegg kan det å være i aktivitet gjøre deg i bedre humør og motvirke depresjon.

Terapi
Aromaterapi, hvor eteriske oljer masseres inn i huden, kan virke både avslappende og energigivende - avhengig av hvilke oljer du bruker.

Kjæledyr
Engelske leger har prøvd å skrive ut kjæledyr på resept til deprimerte personer. Det har for mange hatt en større effekt enn medisiner og terapi ville hatt.

Første gang publisert: 4.4.2006
Siste gang redigert: 12.04.2007