Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Slik blir du kvitt påskefettet

Er magen stappfull av påskemarsipan og sjokoladeharer? Her er treningen som forbrenner maksimalt med fett fram til badesesongen.

Selv om påsken for mange innebærer mye aktivitet, enten det er i bakken eller i langrennsporet, opplever mange at skibuksa sitter litt strammere innen 2. påskedag.

Sjekk din BMI her!

Ernæringsfysiolog Kirsti Bjerkan gir råd for hvordan du kan gå ned i vekt fram mot sommeren:

Les også: Ferien er en fettfelle

- Fysisk aktivitet er helt avgjørende for å lykkes med vektreduksjon. Bruk gjerne en skritteller. Ligger du på 3.000-4.000 skritt i dag, kan målet være å øke med 1.000 skritt de neste ukene. Det anbefales å ligge på ca 10.000 skritt i gjennomsnitt per dag, råder Bjerkan.

Fokuser på å øke både hverdags- og treningsaktiviteter, og lag gjerne avtaler med andre.

- Forsøk å være i en eller annen form for fysisk aktivitet hver dag. Noen dager bør også inkludere litt anstrengende/hard aktivitet. Men ha det gøy, sier hun til Mozon.no, og legger til at aktivitet også er viktig for å opprettholde vekten.

Her er treningen som brenner fett:

Spis hver 3.- 4. time
Hvis du er motivert for og ønsker vektreduksjon, er det i tillegg til trening viktig å se på ditt eget kosthold og gjøre noen enkle justeringer der det er nødvendig.

- Se på hvor ofte du spiser. Spis cirka hver 3.- 4. time. Planlegg måltidene ut ifra dagens aktiviteter og gjøremål. Det kan hende at ikke alle dager blir helt like. Se også på når du spiser hva: Fordel matinntaket utover hele dagen, men ha definerte måltider, sier Bjerkan.

Hun råder også til å ha et regelmessig måltidsmønster.

Drikk mer vann
- Hva drikker du - vann, brus, saft eller juice? Velg mest vann og reduser, eller aller helst kutt ut, sukret brus eller saft. Unngå å bruke juice som tørstedrikk. Drikk gjerne også et glass vann før hvert måltid, anbefaler Bjerkan.

Ernæringsekspert Jeanette Roede oppfordrer i tillegg til å ta noen "hvite" uker:

- Et godt råd er å legge inn noen alkoholfrie uker etter påsken, hvis det har vært mye alkohol i påskeferien. Det alene kan for mange gi resultater på vekten, sier hun.

For husk: Det er ikke bare maten du spiser som inneholder kalorier:

Hun råder også til å spise grovt brød og kornprodukter, samt å velge renskåret kjøtt og bruke fisk og hvitt kjøtt til middagsmat og pålegg. Og ikke glem frukten og grønnsakene!

- Spis mye grønnsaker, i alle varianter og litt frukt - helst tre porsjoner grønt og to porsjoner frukt om dagen. Øk inntaket gradvis hvis det er lavt i dag, sier Bjerkan.

Planlegg innkjøpene
I påsken blir det nok et høyere inntak av det dårlige fettet enn vanlig, så nå er det kanskje på tide å snu den dårlige vanen:

- Vi trenger fett, men vi bør velge matvarer som inneholder umettet fett, det helsegunstige fettet. Velg magre melkeprodukter, renskåret kjøtt, karbonadedeig fremfor kjøttdeig, fisk, hvitt kjøtt, vegetabilske oljer og plantemargariner. Da vil du både kunne redusere inntaket av mettet fett og sikre et tilstrekkelig inntak av umettet fett, forklarer Bjerkan.

Les også: Omega-3 for kropp og sjel

Tilsutt tipser Bjerkan om å planlegge innkjøpene dine.

- Skriv handleliste. Unngå å gå i butikken når en er sulten, sier hun.

Følger du rådene til Bjerkan er det ikke dermed sagt at du vil rase ned i kilo, men du kan oppleve en liten vektnedgang fram mot sommeren. Og husk at det sunneste er å ha en vektnedgang på ikke mer enn én kilo i uken, og helst på 0,5 kilo.

Vil du ha flat mage i 2007? Slik gjør du: