Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Slik blir du glad i å trene

Er trening et ork? Her er triksene som gjør det til en fryd å komme i form.

Det er ikke så komplisert, og vi vet at det er bra for oss. Likevel er det noen ganger så vanskelig å komme seg opp av sofaen og inn i treningstøyet.

Og det er da heller ikke veldig stas å svette og streve, mens du samtidig tenker på alt det andre du heller skulle, og kanskje også burde ha gjort.

Les også: Trener du til ingen nytte?

Løsningen er å kombinere. Her er noen tips:

Få fart på vennene dine

Har du lyst til å treffe vennene dine? Så gjør det. Men heller enn å sitte rundt et kafébord kan dere ta en joggetur sammen. Dere bør uansett ikke løpe fortere enn at dere fortsatt klarer å prate. Dere får vært sosiale, trimmet kroppen - og kanskje også lattermusklene. Har ikke noen av vennene dine anledning til stille opp, kan du jo også rett og slett ringe en av dem mens du løper.

Les også: Unngå brølerne på treningssenteret

Ha det gøy med ungene

Ingen er så energiske og aktive som barn. Prøv å la deg smitte av deres overskudd og bli med på en runde fotball, hopp i tau, lek sisten eller kanskje til og med klatre i trær. Har du ikke barn selv har du garantert en nabo som blir svært takknemlig for en times gratis barnepass.

Spill tv-spill

Nei, vi snakker ikke om den sorten der du sitter i godstolen og lar deg underholde av biljakt eller zombieskrekk. Det er kommet en rekke nye spilltyper som får opp pulsen din på den gamle måten: Du må rett og slett bevege deg. Eye Toy Kinetic til Playstation 2 og Wii Fit fra Nintendo er to gode eksempler på tv-spill som gjør det til en fornøyelse å komme i form.

Bruk beina

Tar det deg mindre enn en halvtime å gå eller å sykle til jobb bør du gjøre det. Ærender som å poste et brev eller småhandling bør du også klare uten å bruke bilen. Ta trappa framfor heisen. Det kan virke lite tidseffektivt, men jo bedre formen blir, dess mindre slitsomme vil hverdagens gjøremål fortone seg.

Les også: Dette danker ut studiotrening

Velg smart

Skal du ført trene kan du like godt velge en treningsform som virker. Er hensikten å få opp pulsen og forbrenne fett er ikke yoga det mest effektive valget. Svømmer du, forbrenner du dobbelt så mange kalorier som under en gåtur.

Les også: Så mange kalorier forbrenner du på sommeraktivitetene

Det finnes også en rekke andre ting du kan gjøre i det daglige for å øke forbrenningen.