- Gjennom meditasjon skaper du større balanse mellom høyre og venstre hjernehalvdel, forklarer yogaekspert Christian Paasche. Og et geni kommuniserer med begge halvdelene, slik som Einstein.  Foto: Wikipedia (World-Telegram photo)
- Gjennom meditasjon skaper du større balanse mellom høyre og venstre hjernehalvdel, forklarer yogaekspert Christian Paasche. Og et geni kommuniserer med begge halvdelene, slik som Einstein. Foto: Wikipedia (World-Telegram photo)Vis mer

Slik blir du et geni

Bare en halvtime om dagen må til.

Du spiser fort, du snakker fort, kroppen dirrer. Stress er blitt den nye folkesykdommen, og er en form for angst – en angst for at du ikke skal klare eller rekke ting innen en viss tidsramme.

Og er det noen som kjenner og føler dette på kroppen, så er det studenter.

Les også: Ta kontroll over stresset

Men nå kan ekspertene har funnet løsningen på problemet.

Meditasjon kan gjøre at studenter blir mindre stressa, i tillegg til at de forbedrer læreevnen, foreslår en ny studie som har vurdert effekten av såkalt transcendental meditasjon (TM) – en mental teknikk basert på indiske tradisjoner.

Eller er kanskje latteryoga noe for deg?

Opplagte studenter

50 studenter ved forskjellige amerikanske colleger gjennomgikk fysiologiske og psykologiske tester, og ble tilfeldig plassert i ee meditasjonsgruppe eller i ei kontrollgruppe.

Ti uker senere så man at meditasjonsgruppa blant annet var mer våkne og mindre irritable og nervøse enn kontrollgruppa. Det betyr at de er mer oppmerksomme og har større emosjonell balanse.

Her kan du lære å meditere

Like bra gikk det imidlertid ikke for kontrollgruppa.

Trøtt kontrollgruppe

- Kontrollgruppa fikk dårligere score når hjerneaktiviteten deres ble målt, noe som indikerer at hjernefunksjonen var mer splittet. Det kan føre til mer spredd og usammenhengende tenking og planlegging.

Det sier studieleder og direktør Fred Travis, ved hjerneforskningssenteret ved Maharishi University of Management i USA, ifølge Health Day.

Kontrollgruppen var også trøttere, som ofte er et tegn på mer angst og bekymring.

Buffer mot stress

Meditasjon virker dermed som en buffer mot stress i studentlivet, mener forskerne.

Mange lever på grensen til utmattelse

- Forskjellen mellom studenter er statistisk betydelig, og antyder at alle som befinner seg i utfordrende og intense jobb- eller læresituasjoner kan dra nytte av å drive med meditasjon, sier Travis.

Christian Paaske, meditasjonslærer og astrolog i Stavanger, er kjent med at studenter og de aller fleste, kan yte bedre ved regelmessig meditasjon.

- Gjennom meditasjon oppstår større balanse mellom høyre og venstre hjernehalvdel. Meditasjon gir økt konsentrasjon, overblikk, klarhet og avspenning, og påvirker dermed læring. Den avspente tilstanden, eller såkalt Alfa EEG aktivitet i hjernen, er en nøkkel til stigende læringskurve, forklarer han.

Bli et geni

Paaske legger til at dette er geniers hemmelighet. Genialitet kommer av god kommunikasjon mellom begge hjernehalvdelene, slik som hos for eksempel Einstein.

Det er ingen faste regler for hvor mye og lite man må meditere for å oppnå en god effekt, men den magiske formelen er 2 x 20 minutters meditasjon om dagen er et godt utgangspunkt, ifølge Paaske. Eventuelt en halvtime om dagen.

Meditasjon kan gjøres på egenhånd eller sammen med andre på arrangerte kurs.

Studien er publisert i tidsskriftet International Journal of Psychophysiology.