Føler du at du ikke har fått den behandlingen du har krav på? Klag! Foto: colourbox.com
Føler du at du ikke har fått den behandlingen du har krav på? Klag! Foto: colourbox.comVis mer

Slik blir du en proff pasient

Ikke bli overkjørt av helsevesenet.

Når du trenger medisinsk veiledning og hjelp, har du mange valg og mange rettigheter. Og hvis du er interessert i å ikke vente lengre enn du må og gjerne vil ha den hjelpen du har krav på, bør du ta en kikk på dette.

Les også: Slik velger du riktig sykehus

Forbrukerrådet har nemlig satt opp en liste over dine rettigheter i helse-Norge – og hvordan du går fram hvis du er misfornøyd med behandlingen du har fått.

Les også: Er legen din trøtt?

Her er dine pasientrettigheter

  • Du har rett til å få din helsetilstand vurdert innen 30 virkedager fra henvisningen din er mottatt på sykehuset. Du skal samtidig få informasjon om det er nødvendig med videre behandling og når denne vil bli gitt.
  • Du har rett til en raskere vurdering ved mistanke om alvorlig eller livstruende sykdom.
  • Du har rett til en fornyet vurdering av din helsetilstand.
  • Du har rett til å velge hvilket offentlig sykehus du skal behandles på.
  • Du har rett til å være med på å bestemme hvilke tilgjengelige behandlingsmetoder du skal få.
  • Du har rett til å få informasjonen som er nødvendig for at du skal få innsikt i helsetilstanden din på en måte som du forstår.
  • Du har rett til innsyn i din egen journal.
  • Du har rett til å klage hvis du opplever at bestemmelsene i Pasientloven ikke blir fulgt. Da må du klage innen fire uker.
  • Hvis klagen blir avvist, kan du klage skriftlig til fylkeslegen innen tre uker.

    Les også: Snik i sykehuskøen

    Hvis du vil klage på behandlingen du har fått, er det jo greit å vite hvordan du gjør det. Her er noen gode råd:

    Slik klager du på dårlig behandling

  • Ring og mas når du venter på svar fra en prøve eller innkalling til undersøkelse.
  • Be sykehuslegen kontakte fastlegen din. Slik tvinger du fastlegen din til å ta ansvar.
  • Klag hvis legen din snakker fagspråk som du ikke forstår.
  • Klag hvis personalet på sykehuset er uhøflige, middagen er kald eller kaffen lunken.
  • Norsk Pasientforening (tlf. 22 55 18 66) er en uavhengig klageinstans. Her kan du blant annet få svar på hvilke rettigheter du har som pasient, få råd i forhold til helsevesenet og hjelp hvis du har problemer med å snakke med legen din.
  • Hvert fylke har også et pasientombud som du kan kontakte når du opplever noe du synes at ikke er god helsehjelp.

    Les også: Flere kan ha krav på erstatning