Slik bekjemper du vinterkiloene

Har du lett for å legge på deg om høsten og vinteren? Her er 15 gode råd for å holde kiloene på avstand.

Mens mørket faller på og dagene blir kaldere og kaldere, er det mange som finner trøsten i kakeboksen i kjøkkenskapet. For mange kan det bety at vektnålen går oppover. Men det er mulig å kjempe mot kiloene i høst og vinter. Vi viser deg hvordan!

1. Ta en suppe.
Styr unna varme og fyldige lunsjer, og hold deg heller til en suppe. Velg en lavkalorisuppe med grønnsaker, tomat eller gulrot. Her er flere supperåd:

2. Skriv det ned.
Det er lettere å ty til søt og usunn mat når mørket og kuldegradene presser på. Skriv ned alt du spiser i en dagbok. Bli oppmerksom på når du spiser for trøstens skyld og finn alternative ting du kan gjøre på disse tidspunktene. Kos litt med din kjære, hør på favoritt CD-en din, ta et bad eller ring en venn.

3.Gå en tur i lunsjen.
Det er ikke bare kulden som gjør oss triste, det sørger mørket også for. Dagslys utløser signalstoffet serotonin i hjernen, som også har evne til å stimulere humøret i positiv retning. Så kom deg ut mens det er lyst.

4. Skriv en liste over yndlingsmaten.
Det er definitivt noen matvarer du foretrekker og higer etter nå på høsten og vinteren. Skriv ned disse produktene på en liste og se på hvordan du kan bruke disse varene som del av ditt vanlige kosthold, i motsetning til å spise de som et tillegg. Forskning fra USA viser at menn foretrekker mat som potetmos, pasta og suppe, mens kvinner foretrekker søtsaker og sjokolade.

5.Velg gode karbohydrater.
Dietter som Atkins gjør mange triste for den utelukker karbohydrater, som også bidrar til å øke mengden med serotonin. Trikset er å erstatte de usunne karbohydratene, som kjeks og hvitt brød, med ubehandlete karbohydrater som helkornbrød.

6. Ikke for mye kaffe.
Ikke la kulden tillate deg til å hive innpå med latter, cappuccinoer og varm sjokolade. En caffè latte med helmelk og sukker inneholder 200 kalorier og 10-12 gram fett. Varm heller kroppen med en kopp te.

7. Hold hendene aktive.
Finn en ny hobby når du sitter foran TV-en i høst, som å strikke, sy, male, løse kryssord eller Sudoku. Da holder du fingrene unna kjeks- eller kakeboksen!

8. Skal vi danse?
Utover høsten frister det ikke å trene ute. Så nå er tiden inne for å trene innendørs! Hva med å ta noen dansetimer? En time med salsa svir vekk 380 kalorier. Dette vil også holde deg varm, og da slipper du å skru opp varmen hjemme.

9. Ja til proteiner.
Jo mer av aminosyren tryptofan du får i deg, jo mer serotonin vil kroppen produsere og kroppen vil ikke hige etter karbohydrater. Den beste kilden til tryptofan er gjennom proteinrik mat som kjøtt, kylling, kalkun, fisk, egg, ost og nøtter.

10. Kle deg pent.
Det frister å tilbringe vinterens kvelder og helger iført joggebukser og store gensere, men da vil du ikke legge merke til om du legger på deg. Bruk tettsittende klær og bukselinningen vil gi beskjed med en gang det har blitt for mye av det gode.

11. Spis oransje mat.
Ifølge eksperter er oransje fargen som kan bedre humøret vårt og gi oss mer energi. Så fyll tallerkenen din med oransje mat, som heldigvis også vanligvis har få kalorier, som appelsiner, gulrøtter, paprika, mango, aprikos og kålrabi. Og husk at appelsinsjokoladen teller ikke!

12. Planlegg sommerferien!
Ikke la vinteren dra deg helt ned. Bruk heller denne energien på å planlegge sommerferien! Skaff deg noen brosjyrer, ta en titt på nettet og drøm deg vekk! Når destinasjonen er bestemt kan du bruke vinteren på å forberede deg på ferien - skal du til Frankrike, lær deg fransk, skal du til Karibien, lær deg å dykke!

13. Krydret mat.
Velg krydret mat som vil varme deg og brenne fett. Krydder som chili øker hjerterytmen og øker stoffskiftet med 50 prosent inntil tre timer etter at du har spist. Her er maten som brenner fettet!

14. Full av kjærlighet.
Ikke vent med sexen til helgen. Når vi elsker og koser frigies endorfiner, kroppens morfin, som gir deg følelsen av lykkerus. I tillegg brenner du kalorier når du har sex. Du forbrenner 140 kalorier når du holder på i 20 minutter. Dessuten gjør sex deg frisk!

15. Sørg for nok søvn.
Bruk de lange nettene til å få deg nok søvn. Forskning viser at konstant trøtthet kan gi vektøkning. Og dessuten betyr mer søvn, færre timer snokende rundt i kjøkkenskapet. Spiser du om natten?

Kilde: Mirror

Først opprettet 11.10.2006
Sist redigert 16.11.2007