VÆR PÅ VAKT: Butikker har all interesse i å få deg til å tro at prisene deres er de beste. Som ofte betyr å få deg til å tro at noe er på tilbud, selv om salget kanskje ikke er noe salg i det hele tatt. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
VÆR PÅ VAKT: Butikker har all interesse i å få deg til å tro at prisene deres er de beste. Som ofte betyr å få deg til å tro at noe er på tilbud, selv om salget kanskje ikke er noe salg i det hele tatt. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Sjekk om rabatten er god - eller bare juks

Slik avslører du juksetilbud

Reglene er enkle, men butikkene fortsetter å bryte dem.

Forbrukerombudet mener at både Elkjøp og Lefdal brøt markedsføringsloven under fjorårets black friday, ved å annonsere tilbud som ombudet mener ikke egentlig var tilbud.

- Vi hadde mange gode tilbud som vi ønsket å videreformidle, og ble hakket for ivrige, innrømmer Elkjøps kommunikasjonssjef Øystein Schmidt til Dagens Næringsliv.

Men juksetilbud er slett ikke noe nytt. Under fjorårets black friday fortalte vi hvordan prisene ble sminket i skjønnshetsbutikkene, og vi har i mange år advart mot tilbud som slettes ikke er så gode som tilbudsavisene skal ha det til.

- Det er synd å se at reglene for salgsmarkedsføring stadig ser ut til å gå i glemmeboka hos elektronikkjedene, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth i en pressemelding.

Så hvordan skal egentlig tilbud være, for å være både gode for deg som forbruker og på rett side av loven? Og hvordan kan du avsløre juksetilbudene? Her er det viktigste du må vite, i form av spørsmål og svar: