ULOVLIG: Fagleder Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet (til høyre) mener det strider mot norsk markedsføringslov når Provea ringer og sier de gjør en markedsundersøkelse, når det er truser som den til venstre de vil selge.  Foto: Provea.com/Forbrukerombudet/Ole Petter Baugerød Stokke
ULOVLIG: Fagleder Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet (til høyre) mener det strider mot norsk markedsføringslov når Provea ringer og sier de gjør en markedsundersøkelse, når det er truser som den til venstre de vil selge. Foto: Provea.com/Forbrukerombudet/Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Sleipe svensker selger truser

Sier de utfører en undersøkelse for Tono og Provea, men vil selge deg truser.

– Hei, jeg ringer fra Tono International, og vi gjør en markedsundersøkelse om herreundertøy! Kan jeg stille deg et par spørsmål?

Slik lyder en samtale mange nordmenn får fra et svenskt nummer i disse dager. DinSide har selv blitt oppringt, og takket ja til å svare på den svenske kvinnens trusespørsmål.

– Når du skal kjøpe undertøy, hva er da viktigste av kvalitet, design eller pris? spurte kvinnen.

– Design, svarte vi.

– Er det viktig at den er av bomull?

– Nei.

TRUSER: Det er slike Tono-truser Provea gjerne vil at du skal abonnere på. Foto: Provea.com Vis mer


– Det var alt. Som takk for hjelpen vil vi gjerne gi deg et par boksershortser!

– Var ikke dette en markedsundersøkelse? Er det egentlig telefonsalg?

– Neida, dette er gratis, du betaler bare porto og det er frivillig om du vil motta flere. Det er bare å kontakte oss for å melde seg ut.

Ulovlig telefonsalg fra Netcom - ringte Nextgentels reserverte kunder

Kjent trusesalg

Etter å ha forhørt oss med telefonselgeren viser det seg at hun ringer på vegne av postordrefirmaet Provea. Ifølge nettsidene sine har firmet hatt en "fantastisk ekspansjon i over 19 europeiske land på markedet for dame- og herreundertøy".

– Ja, dette har jeg hørt om. Man kan kalle det en gjenganger, forteller fagleder Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til DinSide.

Ombudet har fått "noen drypp av klager" på selskapet siden 2004, og fikk sist et par i desember. Mange skal ha opplevd å bli truseabonnenter uten å selv være klar over det.

- Er det lov å ringe og si du gjør en markedsundersøkelse når du i realiteten skal selge truser?

– Nei, det får ingen lov til. Det er selvfølgelig i strid med markedsføringsloven, svarer Skjelbostad.

SELGER: Selskapet Prudentia ringer nordmenn og hevder de utfører en spørreundersøkelse. Foto: Prudentia.se Vis mer


Ber dem stanse

En grunn til å oppgi at man gjør en markedsundersøkelse kan være for å lettere få folk i tale.

En annen grunn kan være at man vil omgå reservasjonsregisteret. Telefonabonnenter kan reservere seg mot telefonsalg, men ikke markedsundersøkelser.

– Det er noen sleipinger som tror de kan omgå loven ved å kalle det markedsundersøkelser. Men det kan de ikke når realiteten er at det er salg, understreker Skjelbostad i Forbrukerombudet.

Hun har sett andre selskaper som også bruke denne salgsmetoden.

Du kan kjøpe truser tollfritt, men de må ikke være for små!

Vil ikke prate

Det er postordreselskapet Provea som fører undertøysmerket Tono. Men telefonsalget i Norge, på vegne av Provea, er det svenske Prudentia som står for.

DinSide ringer Forbrukerombudets kontaktperson Lars Olsson i telefonsalg-selskapet. Han ber oss skrive en epost, noe vi gjør.

Hva pleier du å gjøre med telefonselgere? (Avsluttet)
Legge på røret(49%) 506
Svare dem høflig(33%) 346
Kjefte på dem(18%) 191
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


– Hvis opplysningene dine er riktige kommer vi umiddelbart til å korrigere dette, er det første svaret vi får.

Olsson lover å sjekke saken, men etter mye om og men får vi følgende svar:

– Jeg kan ikke svare på dine spørsmål, men vil gjerne si at om du har synspunkter på salget får du kontakte Forbrukerombudet som alle andre.

Har skjerpet seg

Olsson hevder de ikke har noe usnakket med ombudet, men det han kaller en "løpende dialog". I eposter DinSide har fått tilgang til stilles det krav fra ombudet om at de må sørge for å få skriftlig bekreftelse fra kundene sine. Slik var det ikke tidligere, men overfor ombudet lover Prudentia at dette nå er på plass. At trusene selges via "markedsundersøkelser" har ikke Forbrukerombudet tatt opp med dem ennå.

DinSide har også kontaktet alle i Prudentias ledergruppe, uten å få svar fra noen av dem.

Skjelbostad i Forbrukerombudet minner om at med mindre man har gitt skriftlig samtykke til å motta trusene, kan ikke selskapet kreve noe som helst fra deg. Bestrider du kravet, kan det heller ikke gå til innkasso.

Så lenge går nordmenn med trusa si - sjekk om du er innen snittet