Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Sleepless i Seattle?

Jet-lag kan virkelig ødelegge ferien. Slik unngår du å snu hele turen på hodet.

Du har akkurat ankommet New York, og mens storbyens pulserende natteliv er i full sving, er sengen det eneste du tenker på. Eller morgensolen som vekker deg på hotellet i Beijing, og du forstår ingenting for det er jo midnatt og du har nesten ikke sovet!

Før du vet ordet av det har en uke av ferien forsvunnet, og du føler deg trøttere og mer irritabel enn da du ankom flyplassen for noen dager siden.

Slik får du energien tilbake!

En dag å komme seg
Det er kanskje ikke så rart. For hver tidssone du krysser, tar det nemlig en dag å komme seg i riktig tilpasset døgnfase. Kroppen synes det er vanskeligere å omjustere seg til en kortere dag enn en lengre dag, så det er verst å reise østover.

Jet-lag går ikke bare på humøret løs. Evnen til beslutningstaking, hukommelsen og konsentrasjonen kan få seg en kraftig trøkk, ifølge The Guardian. Hodepine, angst og dårlige reflekser er også vanlige reaksjoner. Til og med de biologiske funksjonene blir forvirret.

- Noen får problemer med mage og tarm, for det er mange klokker i kroppen som kan bli forstyrret, og ikke bare hjernen, sier professor Derk-Jan Dijk ved Surrey Sleep Research Centre.

Les mer om jet-lag på Lommelegen:

Unngå sovepiller
Da er det ikke overraskende at det florerer med anti-jet-lag-midler på markedet. Men ekspertene advarer mot sovepiller. For det første kan du bli desto mer forvirret og omtåket dersom du må våkne mens pillene fremdeles er i kroppen. Det er også risiko for å få blodpropp hvis du sitter stille for lenge på et fly.

Det ble nylig foreslått at potenspillen Viagra kan være effektiv mot jet-lag, i alle fall på hamstere. Men andre forskere går i mot dette og sier at hamsterforsøk ikke beviser at det fungerer på mennesker.

En annen populær jet-lag medisin er hormonet melatonin som påvirker døgnrytmen. I enkelte land kan melatonin kjøpes i tablettform, men i Norge er preparatet ennå ikke godkjent for salg. Eksperter advarer også mot dette, både fordi kvaliteten på pillen varierer og fordi mennesker ikke vet ordentlig hvordan den skal brukes.

En ny studie fra The Lancet fraråder bruken av søvnhormonet, og studieforfatteren mener det beste er å unngå lange flyreiser. Hvis det ikke er et alternativ, bør man prøve å holde seg våken hele dagen etter ankomst, samt unngå sollys. Da vil kroppen raskere klare å justere seg til den nye tidssonen.

Les også: Jet-lag medisin virker ikke

Unngå kaffe og alkohol
Noen eksperter mener det er fornuftig å unngå alkohol, kaffe og te for det dehydrerer kroppen og gjør deg trøtt. I tillegg kan følgende råd også hjelpe: Sørg for å ha fått nok søvn før du reiser på tur, og still klokka med en gang du kommer på flyet.

Det er ikke dermed sagt at du er garantert en ferie uten døgnforvirring.

- Å unngå jet-lag er nok ikke helt lett. Men de som er sterkt plaget, kan ved hjelp av korrekt eksponering for lys og mørke redusere plagene betraktelig, forklarer professor og søvnforsker Bjørn Bjorvatn ved Institutt for samfunnsmedisinske fag, Universitetet i Bergen.

Og da er Boeings 787 Dreamliner kanskje noe for deg? De har virkelig tatt jet-lag på alvor og utvikler nå et fly som gir passasjerer mer oksygen og fuktighet. Flyet er også utstyrt med et lysanlegg som kan justeres etter destinasjonens lokaltid, ved å simulere fargene og lyset til en soloppgang eller en solnedgang.

Les mer om hvordan du unngår jet-lag på Din Side