<b>STANS: </b>Her ber en av Norges største bloggere, «Fotballfrue», følgerne sine lese et blogginnlegg om en ny kjole. Er kjolen gitt henne gratis, må også slike innlegg merkes som reklame fremover.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
STANS: Her ber en av Norges største bloggere, «Fotballfrue», følgerne sine lese et blogginnlegg om en ny kjole. Er kjolen gitt henne gratis, må også slike innlegg merkes som reklame fremover. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Slår ned på skjult reklame på Facebook og Instagram

Krever at bloggerne oppfører seg, også utenfor bloggen sin.

Allerede i 2008 begynte Dinside å skrive om bloggeres skjulte reklame. Det vil si innlegg som er skrevet på vegne av markedskrefter, men som ikke er merket som reklame slik markedsføringsloven krever.

Skjult reklame er nemlig forbudt i Norge.

I 2011 tok Forbrukerombudet, som skal sørge for at markedsføringsloven følges, tak i saken. De ga da ut en veileder om hvordan bloggerne kunne skrive innlegg mot betaling innenfor loven. Og i fjor gikk ombudet ut og sa at 2013 skulle bli året hvor skjult reklame for alvor skulle frem i lyset, blant annet på blogger.

Likevel har ombudet gang på gang truet bloggerne med bøter, for bruddene på markedsføringslovens skjer stadig, og på stadig flere plattformer.

Nå prøver ombudet seg på nytt, med en ny veileder som også tar for seg reklame på sosiale medier som Instagram og Facebook.

Les også: Ikke bare blogger som har skjult reklame – se hvordan Nettavisen.no gjorde det

Tidsfrist for bloggerne

FÅTT NOK: Forbrukerombud Gry Nergård prøver enda en gang å stanse skjult reklame på sosiale medier. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


- Forbrukere har krav på å vite når de blir utsatt for reklame, og skjult reklame er ulovlig. Har personen bak en Instagram-profil fått betalt for å legge ut bilder fra et bestemt klesmerke, skal det merkes med reklame, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Den nye veilederen sendes nå ut til Norges mest populære bloggere og instagrammere, sammen med et brev hvor innholdskaperne bes å føye seg etter reglene innen 20. juni. Ombudet lover å følge med og slå ned med bøter til de som ikke vil høre.

- Merkingen skal gjøres slik at leserne skjønner at dette er reklame med det samme de ser innlegget. Vi håper at tydeligere krav til merking skal gjøre det enklere for bloggere og andre å følge loven, forteller Nergård.

Ikke bare småaktørene: Norsk Tipping fikk bot etter dette ulovlige reklamestuntet

Her er veilederen kort oppsummert:

Hva er reklame?

SPONSEDE LENKER: Slike lenker skal merkes, som i dette tilfelle. Klikker du på dem og gjør kjøp får nemlig bloggeren betalt. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


  • Om du publiserer noe for å oppnå en fordel, som også et selskap oppnår fordel av, er det innenfor ombudets definisjon av reklame.
  • Reklame i sin pureste form er å få betalt for å publisere noe for at et selskap skal oppnå økt salg. For eksempel omtale et nytt produkt fordi du får betalt for å gjøre det.
  • Ombudet inkluderer også det å motta varer gratis fra et selskap som avbildes og omtales. For eksempel legge ut bilder av deg selv på Instagram i en kjole du har fått gratis, eller skrive om en ferie du har fått sponset helt eller delvis.
  • Også lenking gjennom reklamenettverk er reklame. For eksempel å lenke til en nettbutikk og få betalt om folk følger lenken.
  • For ombudet spiller det ingen rolle om omtalen er negativ eller positiv. Det er altså like mye reklame om du mottar noe gratis for så å slakte det på bloggen din.

«Bilreklamen diskriminerer menn!» Er du enig?

Hvordan skal reklame merkes?

MANGE VARIANTER: Ombudet setter ingen krav til nøyaktig hva som skal stå når innlegg er reklame. Men de foreslår nettopp ordet «reklame. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


  • Ombudet krever at leserne ser at innlegget er en reklame før eller samtidig som de begynner å lese innlegget.
  • Er hele innlegget reklame, skal ordet «reklame» eller tilsvarende komme først i innlegget. Er bare deler av innlegget reklame, vil ombudet at du skriver for eksempel «Jeg er betalt av [selskap] for å omtale [produkt]».
  • På blogger skal den konkrete merkingen komme frem med tydelig og stor skrift.
  • På Instagram og Facebook skal merkingen komme frem blant de første ordene eller hashtag-ene i teksten. Dette gjelder også når innlegget bare fører folk inn på et riktig merket blogginnlegg.
  • Andre sosiale medier, som Twitter og Google+, nevnes ikke i veilederen. Men markedsføringsloven er teknologinøytral, så reglene gjelder også der.
Denne lettkledde reklamen fra Jack & Jones ble for mye for norske myndigheter