Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto: Illustrasjonsfoto: ColourboxVis mer

- Slapp av i ferien

For lite søvn kan føre til alt fra diabetes til depresjon og overvekt, påpeker søvnforsker.

Ferien står for døren, og for noen er den allerede i gang. Uansett hvor eller med hvem vi velger å tilbringe den, har de fleste av oss et ønske om å få maksimalt utbytte av fridagene.

Men det trenger slett ikke være ensbetydende med å ha en fullpakket kalender. Putt mobiltelefon og avtalebok i skuffen og ta deg en høneblund, råder eksperter.

Hvor stressa er du? Ta testen her

- Det viktigste du kan gjøre i ferien, er å ta det med ro og slappe av, sier Madeleine Åsbrink til svenske Aftonbladet.

Investering i god helse

Hun foreleser om stresshåndtering og livskvalitet, og vet at det krever sin mann eller kvinne å sakne på tempoet i ferien etter lange og hektiske arbeidsdager.

Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox Vis mer


- Mange blir rastløse og vet ikke helt hvordan de skal takle det å ha helt fri. Men kroppen og sinnet finner roen etter hvert, og da kjenner man virkelig hvor godt det gjør å hente seg inn, sier hun.

Enkelte slår også et slag for å stresse ned før ferien.

Hun får støtte av Jan-Erik Broman, søvnforsker ved Akademiska sjukhuset i Uppsala.

- Risikoen for å bli rammet av diabetes type-2, depresjon, overvekt og hjerte- og karsykdommer øker kraftig dersom man sover for lite. Å sove er ikke å sløse med tiden, det er snarere en investering i god helse, sier han.

Slik får du den perfekte høneblund:

  • Steng verden ute med propper i ørene eller behagelig musikk på i-poden.
  • Finn et komfortabelt, rolig og svalt sted å legge deg ned. Det tar dobbelt så lang tid å sovne om du sitter i en stol.
  • Demp lyset.
  • Ha et pledd tilgjengelig dersom du skulle bli frossen. Men pass på at det ikke blir for varmt, da risikerer du å sove for lenge.
  • Ta deg en kopp kaffe rett før du legger deg nedpå, så blir du ekstra pigg når du våkner. Koffeinets effekt slår nemlig inn først etter 20-30 minutter.
  • Finn roen ved å ta lange, dype åndedrag. Konsentrer deg om å slappe av i en muskelgruppe av gangen.

    Kilde: Aftonbladet

    Er du søvnløs i sommernatten? Les her hva du kan gjøre.