Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

- Slanking skader helsa

Stadige slankekurer gjør vondt verre: Du kan legge på deg og få helseproblemer, viser en omfattende studie.

Har du planer om å gå ned to-tre kilo før bikinisesongen? Og vet du innerst inne at du kommer til å legge dem på deg igjen til høsten? Da bør du la være, mener forskere fra University of California.

De har analysert resultatene fra mer enn 30 tidligere studier med tusenvis av slankere. Funnene viser at selv om mange av dem klarte å gå ned under slankekuren, gikk de fleste opp igjen med en gang kuren var over. Mange endte opp tyngre enn da de startet, skriver den britiske avisa The Daily Mail.

Les mer her: 30 slankemyter som ikke virker:

Dårligere forbrenning
- Problemet med ”vektøkende slanking” er velkjent. Det gjelder spesielt ved gjentatt bruk av kortvarige slankekurer som skal gi raskt resultat på vekten, sier klinisk ernæringsfysiolog i Din Kost, Vibeke Landaas til Mozon.no.

De såkalte VLCD-kurene (very low calorie diets) og andre kurer der kroppen ikke får dekket sitt basale karbohydratbehov, er ekstra uheldige, ifølge Landaas.

Under slike kurer, vil kroppen nemlig tære på sin egen muskelmasse. Resultatet er at vi får mindre av det vevet som skal bidra til å opprettholde forbrenningen når vi hviler.

- Med mindre muskelmasse og nedsatt forbrenning, vil vi raskt kunne gå opp mer enn vi gikk ned i vekt, forklarer Landaas.

- Legg om livsstilen
Det verste med jo-jo-slankingen er ifølge den nye studien at du kan skade helsa di. Hjertet er spesielt utsatt, og generelt har du større risiko for å dø tidlig. De fleste burde rett og slett droppe slankingen, hevder forskerne.

Professor i ernæring ved Ullevål universitetssykehus, Serena Tonstad, mener det er for tidlig å fastslå at slanking er helseskadelig.

- Men det er en uhensiktsmessig måte å få bedre helse og lavere vekt på. Det har vi visst lenge, og det bekrefter denne studien, sier hun.

De fleste av oss har ikke viljestyrke til å holde ut de strenge slankekurene. Når vi møter hindringer, vil vi lett miste motet. Da er det bedre å jobbe med identiteten vår og endre livsstilen, mener Tonstad.

- Begynn med ting som ikke er altfor stor og vanskelig og vær konsekvent. Ta for eksempel trappene istedenfor heisen og spis sukker bare en gang i uka. Det tar lengre tid å gå ned i vekt, men resultatet blir bedre i lengden, lover hun.

Er du avhengig av sukker? Ta testen her:

Piner oss selv
Ernæringsekspert Jeanette Roede er helt enig i at langvarige forandringer er løsningen.

- Når jeg hører ordet kur eller diett, ringer det en varselbjelle i hodet mitt. Det har noe kortvarig over seg. Når kuren er over, har man pint seg selv så lenge at man bare gleder seg til å skeie ut, sier hun.

Hun mener målet må være å unngå å gå tilbake til det livet man levde før. Å gå på Grete Roede-kurs for å gå ned i vekt er del en av vektreduksjonen, mens det å lære å følge den gyldne middelvei og holde vekten er del to av vektreduksjonsprosessen.

- Vårt viktigste kurs er Hold Vekten-kurset. Man er ikke i mål før man har holdt vekten i minst ett år, helst tre, påpeker Jeanette Roede.

Det høres kanskje for godt ut til å være sant, men du kan faktisk tenke deg slank: