Slanking for mannfolk

Er du lei av damenes slanketips med aerobic og gulrøtter? Da bør du lese boken om slanking for menn.

Joachim Henriksen

Annenhver norske mann har noen kilo for mye på kroppen. Årsaken er som regel enkel: Vi spiser for dårlig mat og beveger oss for lite.

Mat for menn
Svenske Ola Lauritzson forsøkte mange forskjellige slanketips uten veldig gode resultater. Han ble så lei av å være overvektig at han skrev sin egen slankebok for menn. Metoden bygger på teorier om glykemisk indeks og har mange likheter med dietter vi kjenner som Atkins-metoden og fra bøkene til Fedon Lindberg

- Jeg tror GI-metoden passer perfekt for menn. Det føles jo ikke spesielt maskulint med alle disse salatene. Å kunne spise mye kjøtt, fisk og fugl til fordel for pasta, ris brød og poteter merkes derimot ikke i samme grad, forteller Lauritzson til svenske Aftonbladet.

Unngå fett?
- Flere og flere menn blir opptatte av sitt utseende, og det med rette. Det eneste jeg visste om slanking var at jeg burde unngå fett. Men det er jo helt feil.

Han satte seg inn i teorier om glykemisk indeks og ble overbevist om at dette ville være den rette metoden for å gå ned i vekt. Tolv kilo senere ble mange venner nyskjerrige på metoden og Lauritzson bestemte seg for å samle sine tanker og råd i boken "Gå ner i vikt med GI-metoden".

GI-metoden
Et viktig poeng med GI-metoden er at fett ikke er farlig. Det man skal unngå er derimot mat som gir høyere blodsukker. Mat med mye stivelse, som ris, poteter, pasta og brød bør erstattes med grovere varianter med mer fiber og helkorn.

Fisk kjøtt, egg og grønnsaker er bra og kan spises i store mengder. Brus og kaker er bannlyst sammen med alle andre matvarer som inneholder mye raffinert sukker.

Maskuline slanketips
Er du blant de som ønsker å miste noen kilo før sommeren? Her er Ola Lauritzsons syv beste råd for en slankere mannekropp:

Ta et bilde
Det første du bør gjøre er å ta et bilde av hvordan du ser ut i dag. Det gir deg et annet perspektiv på din kropp som er lett å unngå om du holder deg unna speil eller trekker inn magen hver gang du er på badet.

Slank sammen
Selv om GI-metoden er en generøs diett hvor du får spise mye god mat, er det aldri lett å gå ned i vekt. Om du slår deg sammen med en venn eller kollega er det lettere å oppmuntre hverandre til å holde på dietten.

Fortell om slankingen
Når du har bestemt deg for å gå ned i vekt bør du fotelle det til menneskene rundt deg. Det er lettere å unngå feller og tilbakefall når omgivelsene kjenner til din diett.

Spis ofte
Om du blir gal av sult er det vanskelig å holde seg til en planlagt diett. Derfor bør du spise ofte.

God mat
En diett er ingen unnskyldning for å spise kjedelig mat. Om du unner deg virkelig god mat i begynnelsen føles det ikke som et stort offer å være på en diett. Biff med gorgonzolasaus, omelett med laks eller en kremet suppe er mettende og godt.

Les deg slank
Når du vet mer om hva som hender i kroppen er det også lettere å unngå feil mat. Les deg opp på teoriene om slanking og gi deg selv gode argumenter for å følge dietten.

Vei deg hver dag
Allerede i begynnelsen av dietten med GI-metoden vil du miste noen kilo. Det er fordi kroppen kvitter seg med vann som har vært bundet opp til karbohydratene. Selv om disse kiloene sakte kommer tilbake er det en god motivasjon innledningsvis å se raske resultater av dietten.

Mozon 30.04.2004