Slanking for livsnytere

Vil du ned i vekt uten for mye mas? Her er tolv enkle tips for deg som liker å ha det behagelig og gjerne vil bli kvitt noen kilo.

Vet du at du veier litt for mye og burde gå ned for helsens skyld? Men så orker du ikke? Du er ikke alene.

Det virker jo ganske slitsomt med alle kurene, diettene og preparatene som finnes. Det er også grunnen til at mange ikke gidde å starte. Du vil jo helst beholde de gode helgemiddagene, dessertene og sjokoladen.

Det kan du også.

Du kan fortsette med mye av det som er godt og behagelig, og likevel gå ned i vekt.

Det kakestykket og litt potetgull en gang i blant spiller liten rolle. Det er det du spiser hver dag som har noe å si. Det eneste du trenger å gjøre er å forandre noen vaner. Hvilke velger du selv.

En god start for å gjøre noe med vanene som gir deg ekstra kilo er å blir klar over at du har dem. Gå gjennom hva du spiser en dag. Kanskje du også kan føre en mat-dagbok en uke for å bli oppmerksom på hva du spiser. Så kan du bestemme deg for hva du kan velge bort.

Disse 12 tipsene viser deg hvor mye du kan gå ned i løpet av ett år ved å forandre hver enkel vane.

1. Dropp de ekstra brødskivene
Å spise et smørbrød i forbifarten, eller når du kommer hjem fra jobben, er en vane du legger på deg av. Dropp det.
Så mye kan du gå ned: 8 kilo.

2. Ta trappene
Det kan virke urettferdig at noen personer kan spise så mye de vil uten å legge på seg. Hemmeligheten er mange ganger hverdagsmosjonen: Å gå to holdeplasser i stedet for å ta bussen, og spasere til butikken i stedet for å kjøre bil, å klippe gresset i stedet for å se på TV, og å ta trappene i stedet for heisen. Disse små forandringene gjør masse.
Så mye kan du gå ned: Fra 2-3 til flere titalls kilo, avhendig av hvor mye du beveger deg og hvor mye du veier fra før.

3. Kutt ut kaken
Er du en av dem som av gammel vane tar en kake til ettermiddagskaffen? På et år tilsvarer det mange kilo kroppsfett.
Så mye kan du gå ned: Elleve kilo (én kake om dagen).

4. Velg lettmelk
Kjøp lettprodukter i melkedisken. Bare å bytte fra standardmelk til lettmelk kan utgjøre flere kilo.
Så mye kan du gå ned: 6 kilo (gjelder en halv liter melk om dagen).

5. Dropp smøret
Å droppe smøret på brødet er en vanesak. Og det gjør mye for vekten.
Så mye kan du gå ned: 9 kilo (tilsvarer smør eller margarin med 80 prosents fettinnhold på fem brødskiver om dagen).

6. Drikk vann
Drikker du brus eller lettøl til maten? Bytt det med vann.
Så mye kan du gå ned: 6 kilo (tilsvarer to glass om dagen).

7. Spis mager ost
Ost er godt, men fett. Dessuten spiser vi det ofte, kanskje flere ganger om dagen. Det går an å spare mange kilo ved å bytte den med ost som har 10 prosents fettinnhold.
Så mye kan du gå ned: 3 kilo (hvis du spiser to brødskiver med ost hver dag).

8. Gå 45 minutter
Gå til og fra jobben eller ta en spasertur om kvelden. Å røre på seg så godt som daglig gjør masse for forbrenningen. Frisk luft får du på kjøpet.
Så mye kan du gå ned: 8 kilo (hvis du går en tur fire dager i uken).

9. Dropp potetgullet
Potetgull blir du feit av, så hopp over det.
Så mye kan du gå ned: 7 kilo (hvis du spiser en pose i uken).

10. Ta en frukt i stedet
Å spise frukt i stedet for is gir vitaminer og sparer fett.
Så mye kan du gå ned: 2 kilo (hvis du tar en appelsin i stedet for en is tre ganger i uken).

11. Kutt ned på sjokoladekaken
Du trenger ikke å kutte den helt ut, men kutt ned til en gang i uken.
Så mye kan du gå ned: 3-4 kilo (tilsvarer en sjokoladekake på 90 gram hver uke).

12. Lunsj smått
Lunsj på restaurant kan være en fettbombe. Spiser du ett fett måltid hver dag blir det raskt til kilo. Velg det lette alternativet.
Så mye kan du gå ned: Opp til 20-25 kilo ved kraftig overvekt (hvis du daglig velger lett mat i stedet for fet hver dag).

PS: Anslagene på hvor mye du kan gå ned gjelder personer som er overvektige, og er cirkatall. Hvor mye hver enkelt går ned avhenger av utgangsvekten. Jo større overvekt, jo større vektreduksjon ved endrede vaner.

Mozon.no, 19.03.2005