Slanking for livsnytere

Vil du ned i vekt uten for mye mas? Her er ti enkle tips for deg som liker å ha det behagelig og samtidig vil bli kvitt noen kilo.

Vet du at du veier litt for mye og burde gå ned for helsens skyld? Men så orker du ikke? Da er du ikke alene.

Les også: Trening som brenner fett

Mange tusen nordmenn prøver seg hvert år på slankekurer, pulverdrikker med bringebærsmak, beinhard trening og andre ufyselige tiltak. Noen går ned i vekt, men mange blir dypt skuffet.

Årsaken er at varig vektnedgang krever en sunn livsstil over tid. Du behøver ikke å bare spise fuglefrø og jogge, men noen vaner bør du nok legge om dersom du har ambisjoner om å gå ned i vekt. Hvilke vaner velger du helt selv.

En god start for å gjøre noe med vanene som gir deg ekstra kilo er å blir klar over at du har dem. Gå gjennom hva du spiser en dag. Kanskje du også kan føre en mat-dagbok en uke for å bli oppmerksom på hva du spiser. Så kan du bestemme deg for hva du kan velge bort.

Les også: 30 slankemyter som ikke virker

Her er 10 enkle tips som alle kan hjelpe deg flere kilo ned i vekt:

1) Dropp de ekstra brødskivene
Å spise et smørbrød i forbifarten, eller når du kommer hjem fra jobben, er en vane du legger på deg av. Dropp det.

2) Ta trappene
Det kan virke urettferdig at noen personer kan spise så mye de vil uten å legge på seg. Hemmeligheten er mange ganger hverdagsmosjonen: Å gå to holdeplasser i stedet for å ta bussen, og spasere til butikken i stedet for å kjøre bil, å klippe gresset i stedet for å se på TV, og å ta trappene i stedet for heisen. Disse små forandringene gjør masse.

3) Kutt ut kaken
Er du en av dem som av gammel vane tar en kake til ettermiddagskaffen? På et år tilsvarer det mange kilo kroppsfett.

4) Velg lettmelk
Kjøp lettprodukter i melkedisken. Bare å bytte fra standardmelk til lettmelk kan utgjøre flere kilo.

5) Dropp smøret
Å droppe smøret på brødet er en vanesak. Og det betyr mye for vekten. Velg lettmargarin i stedet, og mens du er i gang: Velg lettere varianter av pålegget og spis det samme som før i lettere utgave.

6) Drikk vann
Drikker du brus eller øl til maten? Bytt det med vann.

7) Gå i 30 minutter
Gå til og fra jobben eller ta en spasertur om kvelden. Å røre på seg så godt som daglig gjør masse for forbrenningen. Frisk luft får du på kjøpet.

8) Ta en frukt i stedet
Å spise frukt i stedet for is gir vitaminer og sparer fett. Frukt kan brukes som dessert og gir deg samtidig noen kjekke vitaminer som holder deg frisk og glad.

9) Lunsj smått
Lunsj på restaurant kan være en fettbombe. Spiser du ett fett måltid hver dag blir det raskt til kilo. Velg det lette alternativet. Salat eller grovt brød er et godt utgangspunkt for en sunn og mettende lunsj.

10) Mindre alkohol
Alkohol inneholder masse energi som blir til fett på kroppen. Ikke minst dersom du reparerer med hamburgere og brus dagen derpå. Husk også at vin er bedre enn øl og at blandevann til drinkene ofte inneholder masse sukker.

Les også: Den store slankekrigen
 
Først opprettet: 18.12.2005
Sist redigert: 27.08.2007